Asfalt of bosloop?

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
DirtyDutch

Asfalt of bosloop?

Bericht door DirtyDutch » 07 aug 2018 22:53

Goede avond,

Ben nu een maandje of 2 bezig met het hardlopen en loop eigenlijk alleen op asfalt en dat gaat best goed.Heb altijd wel gelopen op een loopband maar wilde het een keer buiten proberen en gelijk verslaafd aan het lopen geworden😁

Heb opgebouwd van 4km naar 5km,6km naar 8km en heb afgelopen zondag mijn eerste 10k gelopen.De 5 loop ik in 26minuten op het moment en de 10 heb ik afgetikt op 56minuten.misschien niet de snelste tijden voor een man van 40 maar wel gemotiveerd en beleef veel plezier in het hardlopen.

Maar nu vraag ik me wat dingen af,doen jullie onderweg rusten??zoja hoelang en is dit nodig of streven jullie allemaal naar het in 1 keer uitlopen van de rit zeg maar..ik loop alles in 1 x uit zonder te stoppen maar doe ik daar wel goed aan??

Is lopen op asfalt beter/slechter/makkelijker of moeilijker??of kan je beter boslopen doen of is afwisseling goed??Moet je voor bosloop ook andere schoenen hebben als op asfalt??

Pffff wat een vragen zeg😂

Hoop dat ik hier wat wijzer word op het forum..

sjors078

Re: Asfalt of bosloop?

Bericht door sjors078 » 08 aug 2018 07:27

leuk dat het hardlopen buiten bevalt!
en een 10k in 56 minuten hoef je je helemaal niet voor te schamen, dat is een mooi tijd!

goed: vraag 1.
tijdens een (wedstrijd) ja in 1x naar de finish toe.
tijdens een training meestal ook afhankelijk van het doel, ga ik een duurloop doen van xx uur dan loop ik op 1 tempo de hele afstand.
tijdens een interval zul je vaak stil staan of wandelen/dribbelen.

vraag 2:
asfalt geeft niet mee, lopen in een bos is dus eigenlijk beter voor je gewrichten.
is dit makkelijker? ja en nee, dit is vaak persoonlijk.
ik loop het liefst naast het asfalt (trailrunning) gewoon omdat ik dat leuker vindt, lekker in het bos of duinen.

vraag 3:
trailschoenen hebben een voordeel tov. normale hardloopschoenen.
door de noppen aan de onderkant heb je een veel betere grip in modder, zacht zand, heuvels/bergen enzo.
maar wanneer je een enkele keer het bos in gaat (zeker in een droge periode) heeft het redelijk weinig voordeel.
dus om kennis te maken met het lopen in het bos en zo nu en dan een keer een uurtje het bos in gaat zou je dat prima met normale hardloopschoenen kunnen doen.
run for fun

DirtyDutch

Bericht door DirtyDutch » 08 aug 2018 15:25

Bedankt voor de snelle reactie en een hoop duidelijkheid voor mij en ben het met je eens dat het idd persoonlijk is en wat je maar leuk vind,ik ga in iedergeval door met waar ik mee bezig bent en zal zeer zekers het bos eens een keer gaan opzoeken en wie weet trekt dat me ook wel..Loop nu op de Nike Zoom Pegasus 35 en dat moet denk ik wel lukken voor een zo nu en dan bosloop ;)

Intervalletjes doe ik vrij weinig maar schakel wel regelmatig van korte run en dan weer een lange run..

Aan wedstrijden denk ik nog niet omdat ik daar nog te onervaren voor bent denk ik maar zou het fantastisch vinden als ik met de tijd fit genoeg bent om een keertje een wedstrijdje in de buurt mee te pakken ;)

sjors078

Bericht door sjors078 » 09 aug 2018 07:22

noem het een wedstrijd of evenement, vaak zie je bij dat soort loopjes mensen die nog niet zo lang lopen.
het is een mooi doel om voor een lokale 10km te trainen hoe ervaren je ook bent, voor veel is het ook een stok achter de deur om je training te doen.

(intervallen is een hele goede training voor conditie en snelheid)
run for fun

Plaats reactie