Pijn in de onderrug

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
sven9820

Pijn in de onderrug

Bericht door sven9820 » 14 jul 2018 02:40

Hallo allemaal!

Ik ben nu 19 en heb besloten samen met mijn broertje te starten met hardlopen om ons zo voor te bereiden op defensie.
Een aantal jaar geleden heb ik ook een poging gedaan tot hardlopen, dit heb ik een tijdje volgehouden maar ik ben uiteindelijk toch gestopt door dezelfde klachten die ik nu ervaar.

Ik heb namelijk veel last van mijn onderrug tijdens het hardlopen, dit gebeurd meestal na 10 minuten en blijf aanhouden tot ik een korte pauze van een minuutje neem, en komt weer op zodra ik dan een paar minutjes aan het lopen ben.
Tijdens het kopen van mijn nieuwe schoenen heb ik naar veel info gevraagd en heb ik ook schoenen gehaald die mijn voeten(vallen een beetje naar binnen) corrigeren, iets wat mijn klachten hopelijk minder zou maken(maar helaas)
Naast deze klacht(die mij vreselijk in de weg zit) gaat het eigenlijk wel prima, en de vorige keer kon ik een aardige conditie opbouwen door een beetje door te bijten, maar ik weet nu zeker dat het geen pijntje is waar ik doorheen groei.

Naast het feit dat ik mij erg zorgen maak om mijn rug is het gewoon heel irritant, aangezien het niet mijn conditie is die mij tegenhoud.
Nu is het mij in mijn vorige poging wel een paar keer gelukt om zonder deze klachten te lopen, echter kan ik niet vinden wat ik dan anders deed.
Ik neem aan dat het aan mijn houding ligt, want als ik heel overdreven ga lopen merk ik dat ik veel meer kracht uit mijn benen haal, met als gevolgen meer gevoel in mijn spieren en een zwaardere ademhaling, waardoor ik veel minder pijn in mijn onderrug krijg.
Maarja echt relaxt is deze geforceerde manier van hardlopen niet, en als ik kijk naar mijn broertje gaat het hem goed af.

Ik vroeg mij dus af of deze klachten bekend zijn onder de hardlopers en of er nog tips zijn die ik kan volgen op het gebied van houding, ik heb al wat gelezen en op youtube gekeken, maarja ik wil toch nog even een forum proberen voordat ik naar een fysio of iets dergelijks stap wat weer allemaal $$ gaat kosten.
Nu ben ik ook van plan weer even langs te gaan bij de winkel waar ik deze schoenen gehaald had, erg vriendelijke mensen en ik mocht altijd terug komen mochten er vragen of problemen zijn, maar op dit moment is alle hulp welkom.

Alvast bedankt en allemaal veel plezier tijdens het lopen!

Met vriendelijke groet,

Sven

Plaats reactie