advies ivm hartslag / snelheid lopen / beginnende loper

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
nickfon
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2018 20:08

advies ivm hartslag / snelheid lopen / beginnende loper

Bericht door nickfon » 18 jun 2018 20:19

Goeiedag,

Ik ben 33 jaar oud (1,78m, 83kg) en ben sinds januari op het gemakje terug beginnen "leren lopen".
Ik heb een zittend beroep en conditie .. was nietbestaande. Mijn eerste poging was rondjes rond de wijk lopen (400m), 4 rondjes, dus 1600m lopen, met veel stukjes wandelen ertussen.
vrij snel kon ik daar wat rondjes bijdoen, opbouwen etc.

Nu zit ik op het punt dat ik een 1u20 minuten kan lopen (zou gerust langer kunnen lopen, maar doe dit niet om niet te "overdoen"), maar ik heb slechts een gemiddelde snelheid van 6.4km /uur.

Vanaf vandaag zou ik wat meer over de middag willen gaan lopen (uurtje middagpauze en finse piste dichtbij) : Had 4.6km op 40 minuten (dus hier 7km uur gelopen)

gemiddelde hartslag was wel 171, toen ik in mezelf zei om eens te kijken voor m'n max hartslag vanmiddag en begon te sprinten aan het einde van de loop, kwam ik zelf op 194 uit..)

dus vraagjes:
1) mag ik deze 194 nu beschouwen als mijn max HR en de hartslagzones in m'n garmin hieraan aanpassen? (die staan momenteel nog als standaard ingesteld, dus : 100% : 187, 90%: 168, etc etc)

2) is het beter om nog trager te loopen, teneinde lager in de zones komen te zitten? Of is dit, vanuit m'n huidige conditie & snelheid bekeken, nogal moeilijk?

3) nog verdere tips? :) Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
sjors078
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:45

Re: advies ivm hartslag / snelheid lopen / beginnende loper

Bericht door sjors078 » 19 jun 2018 06:58

ikzelf heb ook een hoge hartslag tijdens het lopen.
tijdje geleden een medische check laten doen en niks aan de hand!
ik heb altijd een hoge hartslag dus schrik er niet meer van, maar zeker aan het begin hield het mij bezig, het is wel iets om op te letten.
nu mijn hartslag altijd hoog en constant is + check ren ik zonder twijfel rond, natuurlijk moet het wel goed voelen en geen steken of andere pijn geven.

wanneer je meer focus op snelheid wilt gaan leggen zou je kunnen gaan intervallen dit is een van de beste manieren om sneller te worden.
lager in een zone lopen heeft meer nut als je een echte lange afstand wilt lopen of in je vet verbranding wilt trainen.
run for fun

Plaats reactie