Hardlopen / overgewicht ?

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
Thomas_89

Hardlopen / overgewicht ?

Bericht door Thomas_89 » 25 aug 2015 21:04

Beste allen,

ik heb even een vraagje m.b.t. hardlopen en overgewicht.
Ik ben 25 jaar, 1,78 cm, weeg momenteel 102 kilo (dik en veel lichaamsvet) en ben begonnen intensief te trainen (cardio/krachttraining/fitness).

Hierbij ben ik ook begonnen met hardlopen en hoewel dit de eerste paar keer goed ging begon ik na een aantal sessies erg last te krijgen van mijn linker knie, zodanig dat ik eigenlijk niet meer kan hardlopen en zelfs niet meer kan joggen vanwege de pijn.

Mijn vraag is eigenlijk of het wel verstandig is om uberhaupt met mijn lichaamsgewicht te gaan hardlopen/joggen en of het misschien verstandiger is om eerst op een gezond gewicht te komen alvorens hiermee verder te gaan, dit i.v.m. de impact die mijn knieën te verduren krijgen.

Alvast bedankt!

robert

Re: Hardlopen / overgewicht ?

Bericht door robert » 25 aug 2015 22:33

ik ken het probleem met mijn 183cm en ruim 107 kg.

door overbelasting na een week of 5 beginnerstraining kreeg ik last van beide knieën. eerst een beetje, toen een beetje meer en aan het einde van de week kon ik bijna niet meer lopen... en zo zat ik ineens met een paar slijmbeursontstekingen. dat heeft me uiteindelijk ruim 4 maanden ellende opgeleverd omdat ik niet zo heel erg goed ben in rust houden. 8-)

door allerlei ander gedoe en smoesjes heb ik alle bewegingsplannen toen op de lange baan geschoven en nu ben ik dus al 2 jaar verder. maar ik ga het nu opnieuw proberen maar dan wel anders en beter hoop ik...

dit keer begin ik met een sportkeuring, en ik ga er van uit dat ik het advies krijg om voorlopig nog niet te gaan hardlopen, maar alleen wandelen. als dat me een extra half jaar gaat kosten dan is dat maar zo.. voor de OS in Rio ben ik toch al te laat ;)

Sonya de Vries

Bericht door Sonya de Vries » 25 aug 2015 23:12

Haha Robert, leuke afsluiting ;) maar ik zou ook beginnen met wandelen. Hoe dan ook went je lijf dan alvast aan meer activiteit en je benen aan het lopen. Teveel willen in één keer is ook niet goed en plezier er in houden is het makkelijkste zonder blessures. Allebei veel succes en hopelijk straks ook plezier met hardlopen.

Sonya de Vries

Bericht door Sonya de Vries » 10 okt 2017 19:47

Ik heb wat advies nodig want ik wil graag een aantal kilo's kwijtraken met hardlopen maar wat is hiervoor de beste aanpak? Natuurlijk is veel kilometers lopen goed om af te vallen maar ik ben ook beperkt in het aantal keer dat ik kan trainen. Ik kan tweemaal in een week goed trainen en nu begreep ik dat duurlopen van minimaal 40 minuten goed zouden zijn?

RunningAstrid

Bericht door RunningAstrid » 25 okt 2017 14:33

Ik kan me vergissen maar volgens mij klopt dat wel ongeveer. Vanaf 40/45 minuten ga je vet aanspreken om energie uit te halen, daarvoor is het grotendeels lopen op zuurstof?

sjors078

Bericht door sjors078 » 26 okt 2017 07:02

hej,
ik kan hier helaas geen ervaring of kennis is kwijt maar, op mijn tomtom horloge geeft deze bij een bepaald tempo/hartslag een bepaalde zone aan waarin je traint.(nu geloof ik deze niet 100% en ben ik hier ook niet mee bezig).
maar er zijn 5 levels.
fat burn
conditie
snelheid
sprint
1tje weet ik niet uit m'n hoofd, nu is fat burn een heel langzaam tempo voor mij dus zit ik eigenlijk nooit in maar stel dat dit je doel is kun je daar je tempo natuurlik op aanpassen.
misschien iets om verder uit tezoeken?
run for fun

Runninggirl

Bericht door Runninggirl » 28 okt 2017 13:36

Lang en langzaam is volgens mij inderdaad goed om vet te verbranden. Dat langzaam is dus per loper anders. De tijd weet ik niet, ik dacht altijd dat vetverbranding al vanaf het moment dat je begint al start.

Runner

Bericht door Runner » 01 dec 2017 12:56

Ik ben ook benieuwd wat beter is om (een beetje) overgewicht kwijt te raken. Als ik naar mezelf kijk probeer ik bij de draad oppakken eerst uit te bouwen naar ongeveer 45 à 50 minuten weer aan één stuk kunnen lopen. Dit doe ik dan enkele keren per week ongeveer 2 maanden lang. Mijn gewicht daalt hierdoor vaak al een paar kilo.

Nadeel is motivatie want nu met koud weer heb ik daar moeite mee al weet ik hoe lekker het is als ik weer terug kom van het lopen. Misschien morgenvroeg weer eens proberen :?

Plaats reactie