Hartslagzones hardlopen

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
WesleyHouben

Hartslagzones hardlopen

Bericht door WesleyHouben » 19 nov 2018 16:18

Beste medelopers,

Ik zit met een vraag waar ik op internet geen antwoord op kan vinden. Wellicht weet iemand van jullie hier meer duidelijkheid over te geven.
Ik doe al een tijdje aan hardlopen, echter nog niet heel consequent. Dit ben ik nu aan het verbeteren.

Om echt vooruitgang te kunnen boeken heb ik ook een hardslagmeter aangeschaft welke gekoppeld zit aan mijn hardloophorloge (Garmin Fenix 3).
Momenteel ben ik bezig met een geprogrammeerd hardloopschema van Garmin op basis van hartslagzones.

Het volgende probleem dient zich aan: Het schema geeft bijvoorbeeld aan dat ik een aantal minuten in rust moet lopen in hartslagzone 2. Vervolgens een aantal minuten hardlopen in hartslagzone 2 (wat ik overigens al raar vind: rust in HS 2 en hardlopen in HS 2...).

Maar het echte probleem is de hartslagzones zelf: Als ik tijdens "rust" al een beetje op tempo loop (dus niet eens hardlopen maar dribbelen) ga ik al snel naar HS 3. Enkel bij gewoon "wandelen" lukt het mij om in HS 2 te blijven. Is dit normaal?
Bij hardlopen schiet ik al meteen naar HS 4. En dan span ik mij niet eens echt in, ook hier als ik in HS 2 wil blijven moet ik gaan wandelen... Dit is toch niet meer hardlopen te noemen?

Voor jullie idee, mijn leeftijd is 28, normaal postuur, en een gemiddeld/goede conditie.

Mijn hartslagzones zijn als volgt ingesteld:

HS
Zone 1: 96 -115
Zone 2: 115 - 134
Zone 3: 134 - 154
Zone 4: 154 - 173
Zone 5: 173 - 192

Wie weet hoe dit zit?
Is dit normaal? Zijn me hartslagzones fout ingesteld (zo ver je kan beoordelen).

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt!

Groet,
Wesley

sjors078

Re: Hartslagzones hardlopen

Bericht door sjors078 » 20 nov 2018 14:50

ik heb zelf altijd een hoge hartslag dus heb het eerlijk gezegd een beetje los gelaten.
wanneer je dag 1 intensief sport zul je op dag 2 geen hele lage hartslag houden tijdens een training tenzij je inderdaad gaat wandelen.
ik sport elke dag en heb altijd een hoge hartslag tijdens het lopen tenzij ik een rustdag hou en 2 dagen later een rustig rondje doe.
natuurlijk is het ook een stukje conditie en spieren die moet wenen aan de belasting en je hart is een spier.
door vaker op deze manier te trainen zul je op langere duur verschil moeten zien, maar zoals bij alles is dat niet in 1 dag gedaan.

succes met trainen.
run for fun

Plaats reactie