Lange loop 1e marathon

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
LeSTeR77

Lange loop 1e marathon

Bericht door LeSTeR77 » 25 sep 2018 18:08

Hallo allemaal

Na een 10 tal jaar halve marathons, heb ik ongeveer 3 maanden geleden besloten voor de 1e marathon (21/10 Amsterdam) te gaan via een schema van Energylab.
So far so good :D ...er resteren nog iets minder dan 2 weken opbouw en dan taperen maar ik zit ergens met een serieus twijfelgeval.
Deze week staat de langste loop gepland op 140 min (elke week ongeveer zelfde stramien lange duurloop, interval, herstel, nog langere duurloop) maar op 1 of andere manier blijf ik denken dat ik minstens 1 keer boven de 30 moet gaan en met die 140 zit ik rond 25...

Alle input is meer dan welkom!

Greetz
Lester

sjors078

Re: Lange loop 1e marathon

Bericht door sjors078 » 26 sep 2018 10:24

Hallo Lester, Amsterdam lijkt mij erg leuk om te lopen maar helaas had ik alle vorige keren een andere loop staan evenals dit jaar, alvast veel plezier en succes daar!

persoonlijk zal ik adviseren je schema aan te houden.
het is je eerste marathon en zo schema is bedacht om die uit te lopen, ik merk persoonlijk nu ik vaker een marathon heb gelopen dat je een beetje kan experimenteren met wat je wanneer gelopen wilt hebben en hoelang van te voren.
een collega liep vorig jaar 2 weken voor de marathon nog een 30km, achteraf was 3 weken misschien beter geweest zei hij.
vorig jaar in december liep er een vrouw in onze groep mee, haar eerste marathon met doel 3:30u.
na 32km stortte ze helemaal in en moest ze over de finish worden gedragen.
dat lijkt mij geen leuke eerste marathon.

je eerste marathon is vooral een leer moment voor wanneer je dit vaker wilt gaan doen, dus geniet er zeker van! doe je best en luister naar je lichaam.
nr 2 zou je wel eens meer voor een tijd kunnen gaan als dat je doel zou kunnen zijn.
run for fun

LeSTeR77

Bericht door LeSTeR77 » 26 sep 2018 13:03

Hallo Sjors

Vooreerst...heel erg bedankt voor je reactie!
Ik heb mezelf al van in het begin voorgenomen om geen enkele tijd voor ogen te houden en enkel gaan voor de ervaring. Je kon ook bij het aanmaken van een schema een vooropgestelde tijd aangeven maar dat heb ik bewust niet gedaan.
De twijfel is er enkel gekomen omdat je wel vaker hoort dat je die 30km grens moet gepasseerd zijn in training, dat je de 'muur' moet opzoeken...
Als ik het resterende schema voor de laatste weken bekijk: Do 85 min interval - Za 35 min herstel - Zo 140 Langeduur - Di 75 Langeduur - Do 95 interval - Za 30 herstel - Zo 130 langeduur - Di 60 langeduur - Do 95 interval - Za 45 Herstel - Zo 90 Langeduur - Di 45 Langeduur - Do 45 Interval - Za 30 Herstel - Zo Marathon...
Dan dacht ik evt volg zondag ipv 140 boven de 180 te gaan en die minuten van de 75 Di af te trekken...maar het schema zal zo wel gemaakt zijn dat met die 2 kortopeenvolgende dagen je ver boven die 30 zit.
Daarom is de stem van de ervaring mooi meegenomen :)

Greetz
Lester

sjors078

Bericht door sjors078 » 27 sep 2018 07:20

misschien dat die +40min wel veel is om extra te doen?
+20min zou moeten kunnen, zo schema is natuurlijk een grote richtlijn maar houd m wel redelijk aan.
dinsdag even kijken hoe je je voelt en hoe die zondag is gegaan, loop in iedergeval niet minder dan 60 min.
trainen voor de marathon is niet alleen meters maken, ook in je hoofd moet het lekker zitten, dus met een rustig hoofd van start wetend dat je je trainingen heb gedaan.

die zo geheten muur van 30km zul je in een training van ca 32km niet zo snel tegenkomen.
in een training loop je niet in wedstrijd modus met al dat publiek en andere deelnemers, je zult al snel merken dat je de eerste 15km misschien wat sneller zou willen of doet lopen en dan zou je na 35km inderdaad een muur kunnen tegenkomen. (nu vooral niet bang worden!) want mocht dat gebeuren ben je niet de enige en tijdens een marathon ga je het toch wel uitlopen.
run for fun

LeSTeR77

Bericht door LeSTeR77 » 28 sep 2018 11:48

Dankjewel Sjors voor de stem van de ervaring !!

Greetz
LeSTeR

sjors078

Bericht door sjors078 » 28 sep 2018 13:45

succes met je laatste trainingen en natuurlijk in Amsterdam. ;)

laat je horen hoe het is gegaan?
run for fun

LeSTeR77

Bericht door LeSTeR77 » 28 sep 2018 17:38

Dankje...komt in orde, hopelijk zonder kleerscheuren aan de start en dan zien we wel :)

Greetz
LeSTeR

LeSTeR77

Bericht door LeSTeR77 » 22 okt 2018 10:34

We hebben gehaald :D , het heeft me 5u gekost maar dat maakt me uiteindelijk niks uit, het doel was de finish halen.

Het zou teveel tijd kosten om alles te vertellen maar om een lang verhaal kort te maken, het gegeven marathon was voor mij zeer emotioneel beladen.
Ik was zeer gestresseerd maar het leek goed te gaan de 1e 5 tot ik es keek nr gemiddelde hartslag...180+. Tempo lag lager dan op training maar zeer veel stress en emoties.

Heb proberen mijn knop om te draaien en gewoon op gevoel lopen, tempo nog wat laten zakken en proberen genieten.
Op 25k ging alles nog goed, na de 30 heb ik de te hoge hartslag en daaruitvolgende verzuring wat moeten bekopen...begonnen als wat krampen in de linkeronderkant van mijn buikspieren, proberen wat compenseren (slecht idee :D ) en dan op den duur wat verkramping id benen.
volgende drankpost tijd genomen om rustig te drinken en te eten, wat gestretched tssen het snelwandelen door en dan terug vertrokken.

En raar maar waar, het ging steeds beter en beter...en tempo ging zonder daarnaar op zoek te gaan, terug de hoogte in.
En opeens was ze daar, de olympische vlam ...

Enorme rollercoaster, bijzondere leermomenten maar vooral...een fantastische ervaring. En de tijd die doet er niet toe ;)

Greetz
LeSTeR

sjors078

Bericht door sjors078 » 22 okt 2018 12:02

GEFELICITEERD! marathon in the pocket.
lekker na genieten en herstellen.

ook ik was stik nerveus bij mijn eerste marathon en de 2de keer rotterdam nog erger omdat ik dacht dat ik m uit moest lopen omdat mensen dat van je verwachten, slaat helemaal nergens op!
maar ondertussen een stuk rustiger, je weet wat je kan verwachten en hoe je de dag voor en tijdens de marathon wilt indelen, allemaal ervaring.

die medaille voelt goed he :D
run for fun

LeSTeR77

Bericht door LeSTeR77 » 22 okt 2018 16:05

Ja als ze die rond je nek hangen...kippevel tot achter mijn oren :D

Plaats reactie