schoenen

Deel hier ervaringen over kleding zoals schoenen, tights, sokken, etc. of laat hier aanbiedingen weten
Plaats reactie
Ineke

schoenen

Bericht door Ineke » 15 jul 2014 21:20

Hallo,
Ik ben van plan om te gaan starten met hardlopen. Ik heb wandelschoenen van Salomon.
Kan ik daar ook mee hardlopen of is het toch echt beter om hardloopschoenen te kopen?
En als dat zo is, wat zijn aanraders?
Groetjes,
Ineke

Hans

Re: schoenen

Bericht door Hans » 21 jul 2014 13:56

Hallo Ineke, ik zou niet zomaar wandelschoenen gebruiken om te hardlopen. Ik heb het zelf nooit getest maar wandelschoenen hebben toch bij de enkel/hiel dat ze hoger zijn? Ik denk dat het voor irritatie kan zorgen of misschien wel blaren kan vormen.

Persoonlijk zou ik om te beginnen met een simpele schoen kopen die wel voor hardlopen geschikt is. Ik zou niet direct schoenen van €100 of meer kopen maar als het kan een goedkoper model want als het hardlopen toch niet bevalt is het zonde. Welke schoen aan te raden is hangt af van jouw lichaam, zoals gewicht maar ook de vorm van de voeten en hoe deze afwikkelen, doorzakken, etc. De meeste hardloopwinkels doen een analyse om zo een goede schoen bij de persoon te vinden. Alvast veel succes met het zoeken van de schoenen en natuurlijk veel plezier met het beginnen met hardlopen.

ZwengelMeister

Bericht door ZwengelMeister » 23 jan 2015 11:34

Ja ik ben ook op zoek naar nieuwe schoen. Lastig verhaal blijft dat toch maar, ik heb wel een mooi plaatje gevonden waar je op moet letten Ineke: http://tri-athlete.nl/gear-nieuwe-schoenen-kopen/. Ook ik ben op zoek naar nieuwe schoenen. Ik ben lange afstandsloper maar proneer toch lichtjes.. Iemand Tips?

ZwengelMeister

Bericht door ZwengelMeister » 23 jan 2015 11:35

Ow zie nu dat dit bericht al wat ouder is, neem aan dat je al schoenen hebt inmiddels :lol:

Halvemarathonloper

Bericht door Halvemarathonloper » 13 feb 2015 12:10

Je kan ook even bij een goede sportwinkel (of hardloopspeciaal-winkel) binnen lopen. Hier kunnen ze je voeten opmeten en een filmpje van je loop maken. Deze winkels zijn vaak iets duurder, maar als je schoenen bevallen en versleten zijn, kan je hetzelfde model ook weer online bestellen.

Omdat veel mensen iets naar buiten of binnen lopen met hun voet, zijn hier speciale schoenen voor. Dit heet over- en onderpronatie.

Op deze linkjes staat nog meer informatie over het kopen van hardloopschoenen:
http://www.asics.nl/running/knowledge/j ... -schoenen/
http://www.optimaalsporten.nl/hardlopen ... -kopen.asp
https://loopgids.nl/artikelen/goede-har ... ig-10-tips

Runninggirl

Bericht door Runninggirl » 13 feb 2015 23:28

Zijn er ook hardloopwinkels die gratis of voor weinig geld een advies geven? Volgens mij is bij Run2Day een analyse voor je voeten niet kosteloos als je uiteindelijk niks koopt.

Runnerke76

Bericht door Runnerke76 » 15 feb 2015 09:21

Ik ken geen hardloopwinkel waar je gratis advies kunt krijgen, maar voor mij hoeft dat ook niet. Ik ben destijds begonnen met een simpele loopschoen van Puma, kostprijs 40 euro. Om te kijken of het lopen mij beviel was dit goed genoeg, maar als ik een half uurtje gelopen had, deed mijn rug en knieën pijn en moest ik naar huis. De dag nadien kon ik dikwijls moeilijk gaan van de pijn en stijvigheid. Omdat het lopen mij bleef bevallen, heb ik dan toch besloten om naar zo'n speciaalzaak te gaan en een loopanalyse te laten doen. Ik had dus last van overpronatie en er zat veel te weinig demping in de Puma loopschoen. Ze hebben gekeken welke schoen voor mij het beste was en dat bleek de Asics GT1000 te zijn, kostprijs 115 euro. Ik heb op internet zitten kijken, maar er zijn niet veel winkels die deze schoen voor een lagere prijs verkopen. Ik ben nu ook van mijn pijn verlost en de dag na het joggen voel ik zelfs niets meer. Als mijn schoenen stuk of versleten zijn, ga ik toch terug naar die hardloopwinkel.

Hans

Bericht door Hans » 03 mar 2015 13:20

Als ik naar al mijn schoenen kijk die ik ooit voor het hardlopen kocht zijn ze bijna allemaal gekocht in de winkel. Van een aantal wist ik dat hetzelfde model of een opvolger zou bevallen dus heb ik ze uit Engeland laten komen. Vaak is mij het advies ook wel een iets hogere prijs waard :)

Plaats reactie