Schoenen: alternatief gezocht

Deel hier ervaringen over kleding zoals schoenen, tights, sokken, etc. of laat hier aanbiedingen weten
Plaats reactie
joete

Schoenen: alternatief gezocht

Bericht door joete » 09 mar 2015 00:42

Ik ben mezelf sinds kort aan het omscholen van een haklanding naar een voorvoetlanding. Nu heb ik schoenen van Saucony van ca 2 jaar oud met een hele dikke hak, heel geschikt van haklanding...

Nu ben ik gisteren in de winkel geweest om te kijken naar nieuwe schoenen, minder hoge hak (de 4mm schoenen zeg maar).

Saucony's waren voor mij te zacht. Uiteindelijk uitgekomen bij de New Balance Fresh Foam Zante Rotterdam Marathon Edition
Afbeelding
Een heerlijke schoen, alleen zooooooooo jammer van het kleurtje...ik heb ze dus niet meegenomen.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goed alternatief voor deze schoen. Wie heeft een goede tip? Kopen jullie schoenen in de speciaalzaak? Of ook gewoon bij elke willekeurige sportzaak?

Een paar eigenschappen van mij / mijn voeten / manier van lopen:
  • voorvoetlanding (nu tot ca 7km, daarna moet ik helaas nog terug vallen op de haklanding)
  • brede voet
  • ca 1.80m lang
  • 80-85 kg
  • ca 15-20km per week, aan het trainen voor de halve
  • loop 99% verhard
  • krijg nu bij mijn voorvoetlanding na ca 7km last van mijn voetzolen, te veel wrinning in de schoen denk ik (voet moet nog wennen)
  • bij haklanding land ik op de buitenkant en winkel ik netjes in het midden af

Runner

Re: Schoenen: alternatief gezocht

Bericht door Runner » 09 mar 2015 12:17

Ik zag net al je andere bericht hier dus even gaan speuren en zag toen dit bericht. Volgens mij is een voorvoetlanding wel een extra belasting op de pezen en spieren en met name de achillespezen. In combinatie met het gewicht/lengte zou ik het ook niet snel aandurven. Ik kom redelijk in de buurt van jouw lengte en gewicht en als ik op de voorvoet ga lopen gaat het al snel oncomfortabel voelen. Waarom wil je eigenlijk een voorvoetlanding ontwikkelen?

Over de schoenen kan ik alleen kwijt dat ik ze altijd bij een speciaalzaak koop en dat ik van een redelijk hoge/dikke hak nu naar een kleine hak ben gegaan. Zelfs als middenvoetlander vind ik dat al fijner en de afwikkeling is ook beter. Ik ben wel erg benieuwd naar de reden waarom je naar voorvoetlanding wilt.

joete

Bericht door joete » 09 mar 2015 13:57

Nou ja, voorvoet / middenvoet...ik noem het voorvoetlanding, maar kan net zo goed een middenvoetlanding zijn volgens mij. Ik land net op de bal van mijn voet achter mijn tenen en zak dan rustig tot op mijn hak om vervolgens weer af te zetten en af te wikkelen over de tenen. Ik lees de termen op internet ook steeds door elkaar heen, ben eigenlijk wel benieuwd of er nu verschil in zit en wat dat dan is...

De reden dat ik om wil / ga is dat ik merk dat ik bij langere afstanden (12+km) last kreeg van mijn knieën. Altijd al een gevoelig punt geweest, dit hoop ik meer op te vangen met mijn kuiten i.p.v. de klappen rechtstreeks op mijn enkels, knieën en heupen. Ik moet zeggen dat ik na de eerste keer mega spierpijn had in mijn kuiten, paar dagen lang, maar ja, wat wil je: meteen 6km voorvoet/middenvoetlanding gedaan...i.p.v. rustig opbouwen :D De 2e keer al nergens meer last van en liep ik hem vlekkeloos uit de 6km. Afgelopen zaterdag 17km gelopen, waarvan 7km op voorvoet/middenvoet, daarna kreeg ik door wringing in mijn schoen te veel last van mijn voetzolen, dus toen teruggevallen op de haklanding, met als gevolg toch nog wat last van mijn knieën die avond.
Daarnaast ben ik nu 30 jaar, als het even mee zit moet mijn lichaam nog 70 :?: jaar mee :lol: Dus waar het kan wil ik wel sporten, maar mijn lichaam een beeeetje ontzien.

Ik was zaterdag ook bij de speciaalzaak, filmpje van het lopen laten maken en de verkoper vond dat ik een mooi loopje had met mijn voorvoet/middenvoetlanding. Nu alleen nog fijne en MOOIE schoenen vinden ;)

Hans

Bericht door Hans » 09 mar 2015 22:35

Het kost wat moeite denk k maar gewenning moet toch wel uiteindelijk resultaat geven. 7km is al best wat om zo te kunnen lopen. Groot voordeel is de kleinere contacttijd en dat komt weer ten goede aan de snelheid. Interessant om eens meer over te lezen.

RunnerMike

Bericht door RunnerMike » 02 apr 2015 17:14

Buiten dat goede training essentieel is denk ik dat je ook moet kijken naar welke afstanden je wilt gaan lopen. Er zijn enorm veel trends waarmee je 'uit de voeten' kan http://tri-athlete.nl/gear-de-hardloops ... -van-2015/. Heb je wel eens aan Hoka gedacht bijvoorbeeld?

Plaats reactie