Help! Maximale hartslag met hartslagband

Bespreek hier gadgets voor het hardlopen zoals GPS-horloges, hartslagmeters, mp3-spelers, apps (applicaties) voor smartphones, etc.
Plaats reactie
Wiskewis

Help! Maximale hartslag met hartslagband

Bericht door Wiskewis » 14 jan 2018 21:16

Hoi,
Ik stel me even voor: vrouw 37j als kind 7j atletiek gedaan, nu wil ik trainen voor de 20km van bxl. Dit had ik graag adhv een schema gedaan. Cardiologisch onderzoek gedaan, alles perfect, max hartslag 180. Bon, ik had tot vandaag steeds getraind met een Samsung gear fit 2, maar ik begon te twijfelen of m'n polsslag wel klopte. Gisteren heb ik een borstband bij Decathlon gekocht ( weet niet of ik de juiste keuze gemaakt heb) maar die kan ik enkel met m'n gsm koppelen. Via de app van Decathlon ben ik vandaag gaan lopen. Had alles ingesteld waaronder min hartslag 70 en max hartslag 180. Vandaag wou ik 35' ext training doen ( 75-80% van je max hartslag ) volgens mij is dat tss 135-144 pbm. Maar die app zei tijdens t lopen als ik 153pbm dat dat = 75%% van je hartslag is. Wat is nu juist? Kloppen de gegevens volgens de band? Is de app verkeerd in de berekening? Moet ik nu zien dat m'n hartslag tss 135-144 zit of tss 153-160? En btw, heb gelijk die gear fit gedragen en die gaf de ene moment aan dat ik 112pbm had en 2' later 144pbm, terwijl de band van Decathlon steeds een gelijke hartslag gaf van ong 155... ik snap het allemaal niet meer... wie O wie kan me hiermee helpen?

sjors078

Re: Help! Maximale hartslag met hartslagband

Bericht door sjors078 » 16 jan 2018 14:51

hoi wiskewis,

wat een verhaal :?
zelf gebruik ik alleen een pols meeting.
mijn min en max liggen ver uit elkaar (nooit laten onderzoeken) dus ik schrik niet meer als mijn hartslag wat verschilt. (dit heb ik namelijk al 2j heb ik gemerkt).

wat ik zo snel kan noemen wat logisch zou kunnen klinken is:
1 van de 2 apparaten heeft niet goed gezeten en dus geen nauwkeurige meting?
sensor belemmert door kleding of zweet?
een duidelijke kleur verschil van huid? (donkere huid meet moeilijker)

ander merk en andere locatie van meten.
borstband zou nauwkeuriger moeten zijn.
(kijk alleen al naar de afstand verschil tussen 2 verschillende merken horloges.)

nogmaals: ik heb geen ervaring maar denk graag met je mee!
laat even wat weten!
run for fun

Hans

Re: Help! Maximale hartslag met hartslagband

Bericht door Hans » 16 jan 2018 15:21

Die verschillen zijn groot maar 153 bpm 75% van je (maximale) hartslag is wel erg hoog voor iemand van 37. De formule voor de maximale hartslag is bij benadering 220 - leeftijd dus in jouw geval 183 wat maximaal is. Hiervan 75% nemen is 137 bpm. 135-144 lijkt mij dan beter.

Plaats reactie