Sporthorloge Advies / hulp

Bespreek hier gadgets voor het hardlopen zoals GPS-horloges, hartslagmeters, mp3-spelers, apps (applicaties) voor smartphones, etc.
Plaats reactie
AS1991

Sporthorloge Advies / hulp

Bericht door AS1991 » 19 jun 2017 22:00

Goedeavond,

Ik ben een semi fanatieke hardloper die het hardlopen steeds fanatieker oppakt. Ik vind het steeds lastiger om tijdens het lopen eenvoudig alles te monitoren en af te lezen op mijn telefoon tijdens het rennen (niet praktisch / handig). Ik ben dan ook al een behoorlijk poosje op zoek naar een sporthorloge. Na veel research twijfel ik tussen 2 horloges: Tom Tom Adventurer (kan ik vrij goedkoop krijgen icm ING rentepunten, 192 euro) en de Garmin ForeRunner 225...
Wensen: geintegreerde hartslag monitor, zelf in te delen scherm tijdens hardlopen, muziek is geen must (mag intern, mag via telefoon), smartwatch notificaties (nice to have, geen absolute must), model die ik ook "casual" kan dragen. En niet TE prijzig...

Ik neig enorm naar de Garmin; smartwatch notificaties, top nog wel HET merk op de markt (al lijkt TomTom enorm op te komen en design is meer casual en minder lomp dan de TomTom. Echter kan de TomTom ook bijv. Skieeen vastleggen dmv de ingebouwde barometer, maar of dat een must is....schijnt met developer apps ook te kunnen op de Garmin?

En mijn voornaamste vraag / zorg bij de Garmin is; hoe lang gaat die nog mee? De 235 is natuurlijk al wel 1,5 jaar oud...hoe tijdloos is die? Komt er snel een nieuwe uit? (Ben bekend met de 735XT, maar ben geen triathlon lopen en is me te prijzig...)

Iemand tips? Gebruikerservaringen? Meningen zijn welkom!

Groet,
Axel

Mirkku

Re: Sporthorloge Advies / hulp

Bericht door Mirkku » 23 jun 2017 20:37

Ik vind het een goede vraag en ben hier ook in geinteresseerd! Helaas loop ik alleen met mijn telefoon (Zombies, Run!) en een fitbitflex2, maar ik lees graag mee...

Mastermage

Bericht door Mastermage » 04 jul 2017 16:06

Ik heb er nog niet heel veel ervaring mee. Maar onlangs heb ik de TomTom Spark Cardio + Music (deze is gelijk aan de TomTom Runner 2, behalve het bandje) aangeschaft. Ik heb hem 2de hands via marktplaats.

Ik wilde een GPS horloge met muziek, want ik wilde mijn telefoon voortaan thuislaten. En zonder muziek kan ik niet lopen ;)
Dat de Cardio (hartslagmeter) erbij zat, was luxe, maar ik ben wel blij dat hij erop zit.

Zoals gezegd, ik heb hem pas en ben er nog niet veel mee weggeweest. Tot nu toe bevalt hij prima.

GPS is zuiver en de app werk ook goed.

De app gebruik je na je loop (of na meerdere lopen, je hoeft niet na elke loop te synchen) te synchroniseren via bluetooth met je telefoon. Je kan ook synchroniseren met je pc met de cradle waarin je het horloge oplaadt.

Je kan ook de data automatisch naar de bekende apps laten gaan, zoals Runkeeper en Strava.

De muziek kan op het horloge gezet worden middels Itunes-playlists of WindowsMediaPlayer-playlists. Je kan de nummers op volgorde laten afspelen of shuffle.

Hij geeft geen smartwatch meldingen.

Je kan er ook andere sporten mee tracken, zoals zwemmen, fietsen, rennen op loopband, enz.

Scherm is in 3 delen. 1 groot deel en een deel linksonder en rechtsonder. deze 3 zijn apart in te delen wat er zichtbaar is.

Accu gaat 10 dagen mee als je hem gewoon om hebt. En +/- 5 uur als je met hartslag en muziek en GPS loopt.
Muziek is te luisteren met een bluetooth headset.

Over de prijs kan ik weinig zeggen, aangezien ik hem 2de hands heb gekocht. Dit was voor €110 inclu verzending.

Samenvatting: Voor een GPS horloge met Hartslagmeter en Muziek (3GB ruimte) voldoet de TomTom Spark (Runner 2) aan mijn verwachtingen voor een hardloophorloge. Ik draag hem niet casual, maar alleen voor het hardlopen.

Ik heb geen ervaringen met andere merken horloges. Hopelijk helpt dit in je beslissing.

Runner

Bericht door Runner » 30 sep 2017 12:45

Ik ben ook aan het oriënteren om een nieuw GPS horloge te kopen maar dan moet ik er ook zeker van zijn dat ik het hardlopen weer (serieus) oppak. Ik overweeg de TomTom cardio 3. Hartslagmeting via de pols lijkt mij een mooie verbetering in vergelijking met een borstband. TomTom zou echter stoppen met de sportdivisie en komt er dan ook geen update meer van bijvoorbeeld software?

sjors078

Bericht door sjors078 » 02 okt 2017 10:26

ik heb de tomtom adventure 3 en daarvoor 1,5j de runner 2 gebruikt.
na de runner 2 wilde ik graag hartslag en route functie en kon ik voor een mooi prijsje deze kopen, het merk beviel goed dus keuze was makkelijk.
mijn ervaring met de tomtom is dat deze gebruiksvriendelijk is en duidelijk leesbaar evenals de app.

ik heb een tijdje getwijfeld over de forerunner 235, hier lopen genoeg mensen mee dus zal heus een prima horloge zijn, en eerlijk vindt ik m wel mooier.
maar de prijs en ervaring deed mij overhalen de adventure te kopen.

misschien moet je ook even kijken naar de forerunner 35.
de keuze moet je zelf maken, beide horloges zullen goed zijn en voldoen aan je eisen.
toevallig een winkel in de buurt dat je even kan passen/voelen wat lekkerder zit?

Runner

Bericht door Runner » 06 okt 2017 13:05

Er is een Decathlon in de buurt waar ik veel horloges kan bekijken en omdoen maar dan niet werkend. Ik heb nu de Forerunner 205, een oud model dat nog prima werkt maar zonder hartslagfunctie. Die hartslagfunctie wil ik graag wanneer ik weer serieus zal gaan hardlopen. Eerst eens zien of ik de koude maanden goed door kom met motivatie en dan in de lente mezelf een plezier doen ;)

sjors078

Bericht door sjors078 » 06 okt 2017 13:56

je moet jezelf soms belonen! ik mag (van mezelf) in 2018 nieuwe schoenen. (deze zijn dan bijna 1000km oud).

RunningAstrid

Bericht door RunningAstrid » 25 okt 2017 14:31

Ik wil volgend jaar ook een nieuw horloge kopen dus als jullie ervaringen delen lees ik het graag. Schoenen komen er ook aan in het nieuwe jaar maar dan moet ik even kijken welke zorgverzekeraar dan interessant is. Ooit met Menzis punten kunnen sparen en daardoor met veel korting kunnen kopen.

Plaats reactie