Goji bessen

Do's en don'ts, diëten, recepten in combinatie met hardlopen
Hans

Goji bessen

Bericht door Hans » 02 apr 2014 08:41

Een tip voor een klein tussendoortje: goji bessen. Ik kwam er mee in aanraking door een tip van een collega dat deze bessen gezond zijn vanwege een hoge concentratie anti oxidanten. Verder bleek naderhand pas na wat inlezen (toen ik al een tijdje goji bessen at) dat er ook een hoge concentratie ijzer in zit en dat de bessen rijk zijn aan vitamine A en C. In de 1,5 jaar dat ik ze nu regelmatig eet heb ik het idee dat mijn weerstand ook beter is dan voorheen. Verder heb ik mijn levensstijl niet veranderd. Klein puntje van aandacht is dat ik begreep dat je niet teveel van deze bessen mag eten omdat je anders teveel atropine binnen kunt krijgen. Ik eet enkele avonden per week een klein handje dus is de inname beperkt.

Runner

Re: Goji bessen

Bericht door Runner » 09 apr 2014 08:46

Hallo Hans, ik heb ze wel vaak zien liggen maar nog nooit geprobeerd. Ze zien er niet zo smakelijk uit maar valt dat mee?

Hans

Bericht door Hans » 13 apr 2014 08:27

Eigenlijk zijn ze niet zo heel lekker want ik vind ze zoet/bitter maar dat kan misschien verschillen per leverancier van de goji bessen. Wat ik ook merk is dat de prijzen veel verschillen, omgerekend per kilo kan dat variëren van €20 tot zelfs €40. Een handje weegt bijna niks dus is ook niet zo duur. Een reden voor dat verschil kan zijn dat de ene biologisch is en de ander niet.

Runner

Bericht door Runner » 14 apr 2014 11:01

Bedankt, ik zag ze vrijdag hier op de markt maar ik kocht ze nog niet al ben ik wel nieuwsgierig. Ze kosten €1,99 per 100 gram en ik ga ze eind van de week kopen om eens te proberen. Geen idee wanneer er effect verwacht kan worden maar als het een alternatief tussendoortje kan zijn dan vind ik het ook goed (als ze maar niet te bitter zijn).

Hans

Bericht door Hans » 14 apr 2014 21:37

Ik zou het gewoon een kans geven en over smaak valt te twisten. Volgens mij heeft het pas effect na wat langer gebruik, het zal niet vanaf de één op andere dag effect hebben.

Runner

Bericht door Runner » 27 apr 2014 11:09

Ik heb er vrijdag wat gekocht en gelijk ook wat geprobeerd, de smaak valt mij wel mee :) ik ga het denk ik regelmatig als tussendoortje eten, of op het werk een handje of 's avonds in plaats van een handje nootjes.

Hans

Bericht door Hans » 27 apr 2014 22:56

Leuk om te lezen dat het je bevalt, ik combineer vaak amandelen met gooi bessen en chips eet ik eigenlijk bijna nooit meer. Liever wat minder maar gezonder ;)

Runner

Bericht door Runner » 04 mei 2014 19:13

Ik kom eigenlijk een beetje terug op de smaak :oops: misschien ligt het aan de lichting dat het de ene keer minder lekker is dan de andere keer maar ik kocht vrijdag weer een beetje en die vond ik een beetje zurig. Wat nog zuurder was is het nieuws dat ik las toen ik thuis kwam :P
02 mei 2014 14:55
Mensen ziek na eten gojibessen

De NVWA heeft een aantal klachten gekregen van consumenten die na het consumeren van gojibessen moesten overgeven of maagpijn of diarree kregen. Ook via sociale media wordt van deze klachten melding gemaakt.

De NVWA tast volledig in het duister over de oorzaak van de klachten. Uit onderzoek is niet gebleken dat er iets giftigs in de bessen zat. Wel is bekend dat bij inname van grote hoeveelheden gojibessen misselijkheid en overgeven kan optreden.

Gojibessen zijn bessen van de Boksdoorn, een plant uit de nachtschadefamilie die stamt uit Azië. De bessen van deze plant worden verkocht als ‘superfood’ omdat ze veel antioxidanten, vitamines en mineralen bevatten. De aanbevolen dosering gedroogde bessen is 5 tot 15 gram, maximaal drie keer per dag.

Er zijn geen aanwijzingen dat gojibessen giftig zijn of schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is wel mogelijk dat vergelijkbare bessen met een andere samenstelling, bijvoorbeeld giftige bitterzoetbessen, zijn verwisseld of vermengd met gojibessen. Ook zijn er enkele gevallen bekend van allergische reacties na het eten van gojibessen bij mensen die al een voedselallergie hadden. Gojibessen zijn niet geschikt voor zwangere vrouwen.

Hans

Bericht door Hans » 05 mei 2014 12:01

Ik hoorde het bericht ook en het is nogal vaag als je het mij vraagt, misschien ook een reden dat er veel prijsverschil zit tussen de bessen? Kan natuurlijk moeilijk worden hard gemaakt maar als er bessen worden verkocht als gojibessen maar dat niet zijn dan kan dat ook wat doen met de prijs. Ik wist toevallig al dat grote hoeveelheden eten van de gojibessen niet wenselijk is dus ik blijf er gewoon mee doorgaan :)

Runninggirl

Bericht door Runninggirl » 06 mei 2014 15:46

Ik las hier wel mee maar dat is wel schrikken! Denken gezond bezig te zijn maar dan verkeerde bessen eten en ziek kunnen worden, misschien maar beter om dan bij een gezondheidswinkel te kopen :)

Plaats reactie