Beginnend hardlopen pijn aan beide benen

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
rob bar

Beginnend hardlopen pijn aan beide benen

Bericht door rob bar » 10 jun 2018 13:14

Hallo,
Ik ben 19 jaar en doe al 7 jaar aan tennis alleen wou ik mijn horizon verbreden dus ben ik begonnen met hardlopen.
Ik heb nieuwe Adidas hardloopschoenen gekocht en ben 4 dagen achter elkaar gaan hardlopen. Nou was dat niet zo handig misschien. Ik liep 5 km op een dag, de eerste dag met wandelpozen tussendoor maar de 4e dag liep ik 5km zonder wandelen tussendoor, toen was ik blij want ik dacht mijn conditie gaat goed omhoog. Belangrijk om te melden dat ik voor een groot gedeelte door het bos rende waar de weg behoorlijk oneven is, veel kuiltjes enzo, ik wissel wel af van kant, ik loop afwisselend aan de linkerkant en aan de rechterkant. Nou heb ik wat last van beide benen, aan de linkerkant heb ik aan de zijkant een soort pijn, het lijkt erg op trochantair pijnsyndroom want het zit echt aan de zijkant maar soms straalt het wel uit naar mijn bovenbeen, en soms lijkt het weer aan de zijkant te zitten, dan weer aan de bovenkant. Aan mijn rechterbeen heb ik last van mijn spier aan de achterkant van mijn bovenbeen, deze voel ik vooral als ik op mijn rechterbeen leun, dus als ik alleen op mijn rechterbeen sta voel ik een spier aan de achterkant van het bovenbeen tussen bil en knie. Zijn er goede rekoefeningen of speciale dingen waar ik op moet letten, ik doe nu elke dag rekoefeningen om de spieren aan de achterkant te rekken, zoals mijn tenen aanraken terwijl mijn benen recht staan, ook doe ik oefeningen om mijn bovenbeenspieren sterker te maken en ik doe ook nog buikspieroefeningen. Verder eet ik wel heel gezond, niks met suiker of bewerkt voedsel, veel fruit, groente, wat noten en andere gezonde dingen. Ik heb nog nooit blessures gehad en wil graag weer lopen en ik ben dan ook zwaar gefrustreerd aangezien ik nu ook niet kan tennissen. Verder heb ik geen overgewicht en tenniste altijd 2 keer per week en vaak meer. Ik was ook helemaal niet heel moe na die 5 km alleen ik had teveel last om verder te lopen. Moet ik nu rustig blijven lopen of helemaal niet lopen? Ik las iets over "actief herstel" dat sporten op lage intensiteit goed is voor het herstel, alleen wil ik de blessure niet erger maken.

sjors078

Re: Beginnend hardlopen pijn aan beide benen

Bericht door sjors078 » 11 jun 2018 08:33

hoi Rob,

rekken kan nooit kwaad dus zeker doen! (wel voorzichtig natuurlijk).
de pijn die je omschrijft klinken mij niet bekend, maar rust is altijd een goede keus.
wellicht dat het is overbelast doordat je 4 dagen achtereen heb gelopen terwijl je dat niet gewend bent.

actief herstel (Daar ben ik van!) maar aangezien je pijn heb ga dan niet lopen.
rustig fietsen, zwemmen of wandelen als je daar geen last van heb maar zeker niet intensief of lang.
run for fun

rob bar

Bericht door rob bar » 11 jun 2018 16:00

Oke bedankt,
Op 23 juni is vlak bij mij een hardloopevent. Ik wou graag meedoen, er zijn 3 afstanden, 4.4km. 8.8km of 13.2km.
Nou wou ik 13.2 km doen alleen vraag ik me af of dat niet teveel van het goede is.

sjors078

Bericht door sjors078 » 12 jun 2018 07:12

luister vooral eerst naar je lichaam EN loop de kortere afstand als je niet helemaal zeker bent.
een beetje doel stellen/houden is prettiger dan een dipje.
run for fun

Plaats reactie