Pijnlijke knieën en linker enkel.

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
Robin 1975

Pijnlijke knieën en linker enkel.

Bericht door Robin 1975 » 23 apr 2016 14:43

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnend hardloper en loop nog interval trainingen. Dit doe ik 3 a 4 x per week zo'n 25 minuten. Ik vind het heerlijk om te doen en zou graag mijn grenzen willen gaan verleggen. Ik heb goede schoenen aangeschaft bij een hardloopwinkel (Mizuno inpire 12) om mijn overpronatie op te vangen. Hier heb ik ook speciale zooltjes in. Ook heb ik fijne hardloopkleding gekocht en een Tomtom runner horloge.

Toch heb ik sinds een week of 3 een enorme pijn aan de binnenkant van mijn beide knieën en een zeer gevoelige linker enkel. Ik ben 40 jaar, weeg 86 kg en heb niet echt een sportief verleden.
Wat zou jullie advies zijn om de pijn te verlichten? Rust nemen of juist niet? Het aantal trainingen beperken?
Ik zou echt graag verder willen in deze sport maar als ik pijn heb, is de lol er snel vanaf.
Nu heb ik bijna 1 week niet gelopen en voel de pijn in mijn knieën minder worden. Alleen mijn enkel is nog flink gevoelig.

Ze zeggen altijd dat je goed naar je lichaam moet luisteren. Alleen als ik dat doe, zit ik binnen de kortste keren weer op de bank met een zak chips en een biertje. Daarom probeerde ik de pijn te trotseren en stug door te gaan met hardlopen.
Ik weet niet of dit de standaard beginnerspijntjes zijn die erbij horen en waar ik even doorheen moet of dat er serieus wat aan de hand is. Nogmaals: Ik vind het hardlopen nu veel te leuk en wil er niet meteen mee stoppen.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.
Mvg Robin

RunningAstrid

Re: Pijnlijke knieën en linker enkel.

Bericht door RunningAstrid » 24 apr 2016 21:52

Gevonden (na je voorstel bericht hier) en ik zou inderdaad naar je lichaam luisteren maar dan die chips weglaten. Misschien wat meer rust en iets minder trainen, hopelijk is het een beginnerskwaal maar als je het echt niet weet moet je misschien eens een fysio bezoeken? Ikzelf zou iets minder trainen en genoeg rustdagen er tussen laten, als dat niet helpt hulp zoeken. Sterkte in ieder geval.

Robin 1975

Bericht door Robin 1975 » 26 apr 2016 22:09

Dank je voor je reactie.

Nu heb ik een week niet gesport en voel de pijn in mijn knieën vrijwel niet meer. Rust deed dus wonderen!

Ik maak me wel zorgen om mijn linker enkel. De pijn is bijna ondraaglijk. Het voelt alsof er een zenuw bekneld zit of zo. Dit moet snel minder worden anders ga ik idd naar de huisarts om te beginnen. Ik begin me langzamerhand ook af te vragen of de pijn in mijn enkel van het hardlopen komt aangezien de pijn alleen maar erger wordt en ik al een week niet hardgelopen heb...

Mvg Robin

Leo @ VS-sport

Bericht door Leo @ VS-sport » 21 jul 2016 14:57

Omdat dit een wat ouder bericht is hoop ik dat mijn input relevant. Ik meet al sinds de opkomst van de hardloopschoen hardloopschoenen aan. Maar je gewicht en de Wave Inspire vormen geen goede combi en verklaart waarschijnlijk de pijn in je enkel. De Wave Inspire is alleen geschikt voor lopers tot 75 kg. Wel een hele goede hardloopschoen trouwens! Je enkels krijgen daarbij ook niet genoeg steun bij de afwikkeling. En zeker als je de vermoeidheid toeslaat. Ik heb natuurlijk je voeten niet opgemeten en geanalyseerd dus het blijft een vermoeden trouwens. Maar ik denk dat je met een meer supportive schoen (en dus geschikt voor de iets zwaardere loper) zoals de Brooks Adrenaline of de Mizuno Wave paradox beter af zou zijn. Pijn in je enkel komt namelijk vrijwel altijd door de hardloopschoenen die je gebruikt. De schoenen zouden ook te groot te kunnen zijn. Veel van hardloopklachten zijn gerelateerd aan te grote hardloopschoenen. Zooltjes gebruik ik alleen bij hoge uitzondering in hardloopschoenen. En dan alleen bij atleten die grote afstanden lopen of echt voetproblemen hebben. Lees hier wat meer over hardloopschoenen op maat http://www.vs-sport.nl/hardloopschoenen-op-maat

Robin 1975

Bericht door Robin 1975 » 15 sep 2016 16:45

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels kan ik met een tevreden gevoel terug kijken op mijn eerste half jaar hardloop ervaring. De pijn die ik had was na een rust periode van 2 weken praktisch verdwenen en is gelukkig ook weggebleven. Waarschijnlijk ben ik toch iets te hard van stapel gelopen en vermoedt ik dat ik toch last had van beginners kwaaltjes. ;)

Inmiddels loop ik 1x per week 10km en 1x per week 7 a 8km. Mijn tempo is nog niet super maar daar wordt aan gewerkt. Ik heb me zelfs aangemeld bij een hardloopclubje welke in oktober met de training begint. Ik heb het gevoel dat ik nu een beetje vastzit met mijn progressie en hoop door mijn techniek wat aan te scherpen, verder te komen. Plus dat ik tot nu toe altijd alleen gelopen heb en het me ook wel eens gezellig lijkt om met een groepje te gaan lopen. Al met al heb ik dus nog steeds veel plezier in het hardlopen!

Wbt mijn schoenen: De Mizuno wave inspire 12 bevallen me zeer goed. Ik heb deze schoenen aan laten meten bij een hardloopwinkel en kan dat iedere beginner aanraden. De ene schoen is de ander niet en dat heb ik daar aan den lijve ondervonden.
Als ik nieuwe schoenen nodig heb zal ik op advies van Leo de Mizuno wave paradox eens passen. Eens kijken of dat nóg beter loopt.

Mvg Robin

Plaats reactie