Pijn aan enkel na ongeveer 2 maanden opbouwend hardlopen

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
ricksportel

Pijn aan enkel na ongeveer 2 maanden opbouwend hardlopen

Bericht door ricksportel » 21 mar 2016 22:42

Goedenavond,

Ik ben een beginnende hardloper. Ongeveer twee maanden geleden ben ik aan een opbouwschema begonnen. Niets aan de hand tot vorige week maandag.

Naarmate de training opbouwend zwaarder werd, en ik op 5 km hardlopen in iets meer dan 30 minuten was aanbeland, begon het de volgende dag... Last van de enkel, aan de buitenkant op het gewricht. Aan één enkel, dus niet aan beide.

Gedurende een week de voet regelmatig gekoeld in koud water, op advies wat oefeningen gedaan en een week later was de pijn volledig verdwenen.

Gisteren begon ik weer met hardlopen. In plaats van 5 km heb ik het rustig aan gedaan en niet meer dan 3 km gelopen.

Je raadt het al: vandaag weer last van de enkel!

Nu vraag ik mij af: valt dit onder de beginnerskwalen van beginnende hardlopers? Of is de kans groot dat mijn enkel het hardlopen nu niet aankan en waarschijnlijk nooit zal kunnen?

Wat is jullie ervaring en/of advies?

Groet, Rick

Runner

Re: Pijn aan enkel na ongeveer 2 maanden opbouwend hardlopen

Bericht door Runner » 22 mar 2016 22:33

Hallo Ricksportel, het kan een beginnerskwaal zijn maar misschien is het iets anders zoals je schoenen of loop je misschien op een weg die naar één kant afloopt? Ik heb ooit een blessure gekregen door veel op een dijk te trainen, daar loopt het wegdek vaak af aan de zijkanten en als je dan altijd aan dezelfde kant loopt belast je de benen niet symmetrisch (ik kom niet op het juiste woord). 5km in een half uur is toch best al wat na 2 maanden of had je al een sportverleden? Geef de moed niet op want er zijn veel mogelijke oorzaken en het lichaam is sterk en kan zich na een tijdje ook aanpassen aan nieuwe omstandigheden.

ricksportel

Bericht door ricksportel » 30 mar 2016 12:22

Runner schreef:... het kan een beginnerskwaal zijn maar misschien is het iets anders zoals je schoenen of loop je misschien op een weg die naar één kant afloopt?
Nee ik loop wel op een vlakke ondergrond. Betonnen padden en trottoirs. Of het aan mijn schoenen ligt? Ik hoop dat Runnersworld me dat kan vertellen; ik ga zaterdag even terug met mijn schoenen.
Runner schreef:5km in een half uur is toch best al wat na 2 maanden of had je al een sportverleden?
Ik heb getennist. Maar toen ik begon met hardlopen had ik ongeveer een halfjaar lang niet gesport. Welke elke dag een halfuur fietsen.
Runner schreef:Geef de moed niet op want er zijn veel mogelijke oorzaken en het lichaam is sterk en kan zich na een tijdje ook aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Ik was nog niet van plan om op te geven! Op dit moment ga ik er nog van uit dat het een beginnerskwaal is. Wat ik er aan ga doen/of al doe:

- Enkel oefeningen ter versterking van de gewrichten
- Twee weken rust nemen en dus niet hardlopen
- Met mijn schoenen terug naar de hardloopwinkel
- Eventueel een sportfysio inschakelen voor een gerichte behandeling

RunningAstrid

Bericht door RunningAstrid » 04 apr 2016 13:33

Bij Runnersworld mag je wel verwachten goed advies te krijgen, kleine kans misschien maar heb je al gevraagd of het aan de schoenen kan liggen? Ik hoop voor je dat het snel weer goed gaat :)

Plaats reactie