Verzuring

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
JohanK

Verzuring

Bericht door JohanK » 03 mar 2016 18:31

Misschien is mijn vraag wel heel kort door de bocht, maar stel hem toch:

Sedert een maandje ben ik weer begonnen met trainen na 25 jaar stilstand.
Waar ik vroeger geen last van had loop ik nu na 40 minuten stevig doorlopen al tegen aan, namelijk verzuring van met name de linker kuit.

Ondanks de goede warming-up en rustig opbouwen blijft dit euvel zich keer op keer voordoen en zou hier graag vanaf zijn daar ik niet alleen de looptijd maar ook de snelheid omhoog wil brengen want 5,5 km/uur schiet niet echt op.

Wie heeft tips op welk gebied dan ook om deze verzuring tegen te gaan?

Al vast bedankt voor het lezen en een (eventuele) reactie.

Runner

Re: Verzuring

Bericht door Runner » 03 mar 2016 21:07

Hallo Johan, ik denk dat het met name ligt aan het niet goed getraind zijn of in ieder geval nog niet voldoende ;)

Een beter uithoudingsvermogen zorgt voor een betere hartlongfunctie en je zult minder snel verzuren. Vanzelfsprekend krijg je verzuring bij veel belasting van de spieren, laat je de hartslag laag dan is de kans op verzuren ook kleiner. Wat wel een beetje vreemd is dat de snelheid nog niet hoog ligt en dat het maar in één kuit is. Is het niet iets anders met je kuit?

RunningAstrid

Bericht door RunningAstrid » 04 mar 2016 11:25

Misschien is voeding ook iets om rekening mee te houden? Ik lees wel eens wat over magnesium maar ben zelf een beetje terughoudend met voedingssupplementen dus dan zoek ik het in bronnen waar dit in zit zoals brood/graanproducten, vlees, groente en melk.

Kijk ook eens op de website van het voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... esium.aspx

JohanK

Bericht door JohanK » 04 mar 2016 20:22

Runner schreef:Hallo Johan, ik denk dat het met name ligt aan het niet goed getraind zijn of in ieder geval nog niet voldoende ;)

Een beter uithoudingsvermogen zorgt voor een betere hartlongfunctie en je zult minder snel verzuren. Vanzelfsprekend krijg je verzuring bij veel belasting van de spieren, laat je de hartslag laag dan is de kans op verzuren ook kleiner. Wat wel een beetje vreemd is dat de snelheid nog niet hoog ligt en dat het maar in één kuit is. Is het niet iets anders met je kuit?
De verzuring was in de eerste 2 weken in beide kuiten maar nu alleen links.
Uiteraard probeer ik de hartslag laag te houden (op dit moment rond de 130/135) gezien de leeftijd van 55 jaar.
RunningAstrid schreef:Misschien is voeding ook iets om rekening mee te houden? Ik lees wel eens wat over magnesium maar ben zelf een beetje terughoudend met voedingssupplementen dus dan zoek ik het in bronnen waar dit in zit zoals brood/graanproducten, vlees, groente en melk.

Kijk ook eens op de website van het voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... esium.aspx
Voeding zou inderdaad een isue kunnen zijn want ik hou nog wel eens van een vette hap in de vorm van een hele rookworst of een paar kroketten als tussendoortje ( heb geen overgewicht hoor want weeg 82 kg bij een lengte van 1.85 mtr)
Ik zal dit eens een langere tijd laten staan en kijken of dit wat verbetering geeft.
Ik hou jullie in elk geval hier op de hoogte.

Runninggirl

Bericht door Runninggirl » 23 mar 2016 15:33

Het is niet iets voor de gewone sporter maar ik heb wel eens iets gelezen over zuurstoftentjes waarin topsporters slapen en heeft dit ook invloed op lactaatwaarden en dus de verzuring?

Plaats reactie