Pijn in scheenbeen, shin splints blessure?

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
VluggeJapie

Pijn in scheenbeen, shin splints blessure?

Bericht door VluggeJapie » 21 jan 2016 20:24

Beste mede hardlopers,

Afgelopen oktober heb ik een nieuw paar hardloopschoenen (Adidas Supernova Glide 7) gekocht en heb ik m'n warming-up aangepast zodat ik minder last van mijn knie zou krijgen. Dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Ik loop sindsdien wekelijks hard. Dat was t/m december 3 keer per week, en daarna 2 keer per week. Dat kwam omdat ik regelmatig last kreeg van pijn in mijn scheenbenen. Eerst tijdens het hardlopen, en langzamerhand kreeg ik er ook last van nadat ik klaar was met lopen. Als ik de dag na m'n run langs m'n schenen wreef met m'n hand kreeg ik een vreemd gevoel. Erg pijn deed het niet, maar het was geen fijn gevoel.

Ondanks dat ik de keren daarna last kreeg van mijn schenen ben ik telkens doorgelopen en heb ik het herstel uitgezeten, en ben ik doorgegaan met 2 keer per week lopen. Nu heb ik er niet zoveel last meer van. Toch las ik dat je (logischerwijs) direct moet rusten en je de pijn met ijs moet behandelen. Dat heb ik dus niet gedaan. Op sommige websites lees ik ''U mag absoluut niet eerder gaan lopen alvorens de blessure weg is omdat het dan chronisch kan worden!''. Heb ik hierdoor blijvende schade aan mijn scheenbenen aangebracht?

Op welke manieren kan je shin splits voorkomen? Zijn compressiekousen/tubes effectief?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Andre

Re: Pijn in scheenbeen, shin splints blessure?

Bericht door Andre » 25 jan 2016 20:57

Je schrijft het zelf al, het kan chronisch worden.
Als je echt wilt weten hoe je schenen er voor staan en je maakt je zorgen, dan moet je natuurlijk gewoon naar een arts of fysiotherapeut gaan, zo via internet en zonder medische achtergrond kan daar niet veel over gezegd worden.

Enkel denk ik dat zoals jij het omschrijft, de schade nogal mee zal vallen, iemand met chronische shin splints zal vermoedelijk een heel ander verhaal schrijven.
Je zegt "niet zoveel last meer van", maar dat is dus toch nog een beetje? In dat geval is het nooit te laat om alsnog de plek met ijs te behandelen en rust in acht te nemen.

Daarnaast is het vooral van belang na te denken wat de oorzaak van de klachten zou kunnen zijn. Op internet is daar al veel over geschreven, o.a. geen goed of versleten schoeisel (lijkt bij jou niet het geval), te snelle trainingsopbouw, overbelasting is zijn algemeenheid, én: verkeerde looptechniek.
Vooral dat laatste is vaak denk ik onderschat, ook door mezelf. Op internet is al heel veel aan filmpjes e.d. te vinden over waar op te letten om je looptechniek te verbeteren. Sinds ik er zelf veel meer op aan het trainen ben, zijn mijn lichamelijke ongemakken nagenoeg voorbij (o.a. heupen, en ook licht 'gevoel' (nog geen pijn) in scheen), en is het lopen sowieso veel minder lichamelijk belastend en vermoeiend.
Hopelijk kun je er iets mee.

VluggeJapie

Re: Pijn in scheenbeen, shin splints blessure?

Bericht door VluggeJapie » 13 feb 2016 17:41

Andre schreef:Je schrijft het zelf al, het kan chronisch worden.
Als je echt wilt weten hoe je schenen er voor staan en je maakt je zorgen, dan moet je natuurlijk gewoon naar een arts of fysiotherapeut gaan, zo via internet en zonder medische achtergrond kan daar niet veel over gezegd worden.

Enkel denk ik dat zoals jij het omschrijft, de schade nogal mee zal vallen, iemand met chronische shin splints zal vermoedelijk een heel ander verhaal schrijven.
Je zegt "niet zoveel last meer van", maar dat is dus toch nog een beetje? In dat geval is het nooit te laat om alsnog de plek met ijs te behandelen en rust in acht te nemen.

Daarnaast is het vooral van belang na te denken wat de oorzaak van de klachten zou kunnen zijn. Op internet is daar al veel over geschreven, o.a. geen goed of versleten schoeisel (lijkt bij jou niet het geval), te snelle trainingsopbouw, overbelasting is zijn algemeenheid, én: verkeerde looptechniek.
Vooral dat laatste is vaak denk ik onderschat, ook door mezelf. Op internet is al heel veel aan filmpjes e.d. te vinden over waar op te letten om je looptechniek te verbeteren. Sinds ik er zelf veel meer op aan het trainen ben, zijn mijn lichamelijke ongemakken nagenoeg voorbij (o.a. heupen, en ook licht 'gevoel' (nog geen pijn) in scheen), en is het lopen sowieso veel minder lichamelijk belastend en vermoeiend.
Hopelijk kun je er iets mee.
Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik zal zeker gaan kijken naar de looptechniek, en hoop daar dan een positief resultaat van te zien :)

Plaats reactie