Kuit klachten

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
THMS

Kuit klachten

Bericht door THMS » 08 okt 2018 17:04

Beste hardlopers!

Ik ben ondanks meerdere malen bij de fysiotherapeut geweest. De klachten waarvoor ik bij de fysio was een pijnlijk/zeurend en zwaar gevoel in de rechter kuit.Voornamelijk na het hardlopen, daarnaast ook drukpijn en pijn klachten naast het scheenbeen.

De fysio heeft de klachten geduid bij gespannen kuitspieren (diepe kuit spier onder ander) Meerdere malen heb ik dry-needling behandeling gehad met goed succes, alleen van korte duur. Na 2 x keer hardlopen voelde de kuit weer zwaar en gespannen aan.

De laatste keer heb ik aan fysio gevraagd wat een langdurige oplossing zou kunnen zijn. Hij verwees mij naar een podoloog, voor analyse van voet en been. Mogelijk door verkeerd looppatroon na iets langere afstand, instabiliteit van de enkel of andere oorzaken?
Alleen na offerte opvragen kost dit maximaal 280 euro, ik vind dit vrij prijzig.

Ik wil jullie tips vragen wat nog meer optie zijn: gebruik zo nu en dan de foamroller, rekken en streken (voor - na) doe ik niet altijd consequent.
Hoe vaak gebruiken jullie de foamroller, gebruiken jullie hem voor en na het hardlopen en hoe lang rol je?
Dit zal ik weer goed gaan oppakken en daarnaast heb ik STOX Energy sokken besteld.

Ben momenteel weer begonnen met hardlopen (3 maanden ongever), ongeveer 2 á 3 keer per week - gemiddeld KM's per week tussen 15-30 km.

Graag zou ik expertise willen vragen.

sjors078

Re: Kuit klachten

Bericht door sjors078 » 09 okt 2018 07:21

Hallo thms,

vervelende klacht dit je heb en ik durf geen antwoord te geven eerlijk gezegd.
wel kan ik mijn ervaring delen:
ik doe ongeveer 3/4x per week hardlopen, de andere dagen ben ik te vinden in de fitness.
bij de fitness doe ik meestal wat rek en strek werk + foamrollen.
je merkt al snel zat of je iets meerdere keren moet rollen voordat het wat los komt.

ook ben ik 4j geleden begonnen met barefootrunning en doe nu 3jaar al niet meer anders.
het eerste jaar was dit erg rot, elke keer leken mijn kuiten op ontploffen te staan (beginnend vanaf 1km opgebouwd waar ik een halve marathon liep op normale schoenen).
maar dit jaar liep ik een 75km trail op mijn barefoot schoenen, dus succes?

nu zeg ik niet dat dit de oplossing is maar he, misschien is het wel intressant om wat op te zoeken op internet?

toevallig al eens in een hardloop winkel geweest met deze klacht?
ik weet dat ze bij verschillende runnersworld een loop baantje hebben met camera en zo kunnen bepalen welke schoen goed bij je past en welke minder.
run for fun

Plaats reactie