buikslaper / buikspieren en mobiliteit been

Laat hier weten welke blessure je hebt en/of geef anderen advies bij blessures
Plaats reactie
pascalfromgenk
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:41

buikslaper / buikspieren en mobiliteit been

Bericht door pascalfromgenk » 16 dec 2017 17:39

Deze ervaring wil ik toch graag met andere lopers delen.

In mei '17 raakte ik gekwetst. Bummer. Pijn aan de buikspieren. Ik wilde er snel bij zijn en dacht dat ook geweest te zijn... Echter, dit was waarschijnlijk al een tijdje aan het broeien. Even wat achtergrond van mij. 49 jaar. Dik 10 jaar aan het lopen. 30 a 40 km per week. De juiste steunzolen en al jaren dezelfde Asics ST2000. Dus; naar de sportdokter. Diagnose kwam al snel. Aanhechting van de buikspieren aan h.et schaambeen ontstoken. Infiltratie van het schaambeen zou moeten helpen. Na de inspuiting naar de kine en ondertussen natuurlijk niet lopen en stilaan opbouwen. Een evenwichtoefening (op 1 been blijven staan) duidde aan dat er duidelijk een verschil links en rechts was. Terwijl ik rechts ben, was de stabiliteit recht
duidelijk minder dan links. Bon, stabiliteits en mobiliteitsoefeningen. Wat wel mocht is: zwemmen en fietsen. Waar ik graag op in ging. Die mountainbike dus al snel de kelder uit. Ik ging mijn conditie niet naar de haaien laten gaan. De uurtjes kine vlogen voorbij. Stevige oefeningen ! Telkens helemaal in het zweet. Fijn ook voor iemand die van inspannig houd. Daarna opstarten van de eerste rondjes lopen op laag tempo, korte intervallen afgewisseld met wandelen. Alles ging goed. Dus werd het tempo iets verhoogd en de intervallen wat langer. Dan werd het duidelijk. De pijn was er terug... Terug afbouwen, terug naar de sportdokter. Kan gebeuren was de diagnose. Eerst opnieuw een echo. Geen spoor van probleem met de lies. Ook met de prostaat alles in orde. Best de infiltratie herhalen en de kine verder zetten. Opnieuw vlogen de uurtje kine erdoor. Bon, juli kwam eraan en we vertrokken op vakantie. Daar zou ik zwemmen ! en lopen mocht ook ... om de andere dag satbliteitsoefeningen en mobiliteitsoefeningen.
Na mijn eerste run wist ik het wel weer. Terug naar af... De asics maar terug de koffer in. Bummer 3.
Terug in belgie leek me ook het moment om 'start to swim' te starten. Ik kan natuurlijk zwemmen maar heb nooit een goede techniek aangeleerd en ook terug naar de sportdokter. Bon, een uurtje stevige schoolslag met als resultaat 3 dagen stevige pijn aan de builspieren... Denk dat ik geen 100 meter nog zou kunnen lopen. Na gesprek tussen desportdokter en de kinesist volgde een MRI van de rug. Uitslag negatief. Alles in orde. Intussen was de pijn bij inspanning meer rechts dan links aanwezig. Jammer, op de MRI was net de juiste hoek van de rechter heup niet te zien. Terug een MRI van de heup Diagnose sportdokter: oei oei, kraakbeenletsel een een aanwas op het bot. Dat was dan ook gelijk de verklaring van verminderde mobiliteit en stabiliteit van mijne rechterkant. Hij verwees me door naar Professor Korten aan het ZOL. Gelukkig kon k daar snel terecht. Normaal tussen de 2 en 3 maanden wachten. Diagnose. Dat kraakbeenletsel is er waarschijnlijk al jaren en die aanwas maken jongen op hun 15, 16 jaar meestal aan. Niets aan de hand. In de heup dus. Kan de pijn daar van daan komen: negatief. Vanwaar dan wel: tja, niet vandaar. Daar stond ik dus. Mocht ik van hem lopen, absoluut. Had ik de juiste oefeningen gedaan ? Neen: stabiliteit goed, mobiliteit van de rechterheup: niet aagewezen. Mocht ik lopen: van hem wel ! Een van de dagen daarna werd ik 's morgens wakker met pijn in de rechterlies. Ik sliep weer op de buik met m'n rechterbeen opgetrokken... Mijn slaaphouding. M'n frank viel. De hele nacht dus spanning daar waar ik m'n blessure heb. Effe over nagedacht. Bon een slaaphouding verander je niet zo maar... Om die spanning wat te verminderen besloot ik met een lang kussen onder de buik,ietwat in de lies te slapen. Een hele verlichting moet ik zeggen. Heel m'n middel voelde veel relexter aan ... Aan kine deed ik ondertussen niet meer. Wel stabiliteitsoefening op mijn eentje. Geen mobiliteitsoefeningen. Terug beginnen met lopen, op m'n eigen ritme etc etc. Na 5 a 6 weken zat ik terug aan de 10 km per loop, na 2 maanden terug aan 30 km per week.

Die inspuitingen en de kine hebben zeker gewerkt (die mobiliteitoefening waren duidelijk niet voor mij...) maar achteraf gezien denk ik dat mijn slaapkussen een groot deel van de oplossing voor mij, als buikslaper is. Dat kussen... dat blijk ik trouw gebruiken en lopen kan ik gelukkig 100% verder zetten :-)

In totaal ben ik 6 maanden out geweest.

Plaats reactie