Pagina 1 van 1

Advies 10 km gestart

Geplaatst: 18 feb 2018 23:34
door Carl
Hallo, ik ben beginnen met opnieuw te lopen. 1 keer per week 10 km wat me vrij goed af gaat in het weekend. In de week heb ik helaas geen tijd. Vroeger liep ik maar 5km maar wil nu wat kilos kwijt en daarom loop ik dus langer en trager op hartslag. In ben 41 en 1m83 en weeg 87kg. Ik loop rond hartslag 140. Ik doe er nu zo'n 1u20min over en kan dit perfect lopen (joggen) zonder te hoeven stappen en buiten adem te zijn, ik kan praten tijdens het lopen. Ik wens enerzijds kilos kwijt richting 76 kilo maar wens ook sneller te kunnen lopen naar uiteindelijk 10 km binnen het uur. Ik heb geen last van blessures. Ik heb nu 5 sessies van 10 km achter de rug en de benen beginnen te wennen aan die toch wen inens vele kilometers. Hoe train ik best verder en waar focus ik best op nu ik de smaak te pakken heb?

Re: Advies 10 km gestart

Geplaatst: 19 feb 2018 13:10
door sjors078
hoi Carl, leuk dat je de smaak te pakken heb.

door alleen maar 10km te lopen zal je weinig verschil merken behalve dat het makkelijk afgaat en je tijd misschien ietsjes sneller zal worden.
probeer eens een interval training, of laat die afstand eens los en ga voor een snelle 5km of een langzame 12km.
heuvels, wind tegen en onverhard maken je ook sterker.

natuurlijk zal je hartslag hoger zijn tijdens een snellere loop, luister daarom goed naar je lichaam wat wel en niet fijn voelt.
probeer een tempo te lopen wat lekker voelt en probeer dit aan te houden, blijf letten op je houden en ademhaling!

succes met trainen en houd ons op de hoogte!

Re: Advies 10 km gestart

Geplaatst: 20 feb 2018 16:54
door Hans
Om af te vallen zijn vooral veel langzame kilometers nodig. Langzaam is per persoon anders maar minimaal 30 tot 40 minuten is denk ik wel een vereiste om af te gaan vallen. Zoals Sjors zegt is variatie goed om verder te ontwikkelen en misschien over een aantal maanden een recreatieve loop proberen met andere hardlopers?