Marathon na maand rust

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
BVD

Marathon na maand rust

Bericht door BVD » 28 mei 2017 21:26

Hallo,

Ik overweeg me in te schrijven voor de marathon van Amsterdam, probleem is alleen dat ik waarschijnlijk in september op vakantie ben en dan weinig gelegenheid heb om te trainen. Ik heb veel ervaring met halve marathons, maar heb pas één hele gelopen. Ik begrijp dat het geen optimale voorbereiding is, maar is het te doen om ongeveer een maand voor de marathon te stoppen met trainen en na de vakantie nog pakweg twee weken tot de marathon te hebben? En zo nee, wat zou het minimale zijn dat ik op vakantie moet trainen? Wellicht handig om te vermelden: ik ben tegen die tijd 44.

Groeten,

Martin

JeroenHoofddorp

Re: Marathon na maand rust

Bericht door JeroenHoofddorp » 21 jun 2018 13:19

Hoi Martin,

Normaal gesproken zijn de laatste 3 weken van een marathonschema vooral gebaseerd op onderhoud, rust en herstel. In deze weken loop je wel, maar minder lang en minder intensief. De wetenschappers zullen het vast niet met me eens zijn, maar ik zie deze weken niet echt als toegevoegde waarde en ben van mening dat je net zo goed volledig rust kan houden. In dat geval mis je nog slechts 1 week van training, het menselijk lichaam is ook wel in staat om dat op te vangen. Omdat je mentale gesteldheid bij een marathon erg belangrijk is, zou ik wel aanraden om slechts een enkele keer te gaan hardlopen in de vakantie om enige twijfel als "kan ik het nog wel" weg te nemen. Als jij gelooft dat je het kan bij de start, gaat het je zeker lukken wanneer je voor je vakantie gewoon goed getraind hebt.

Hierbij ga ik er wel van uit dat je jouw normale voedingspatroon behoud tijdens de vakantie, mocht je 4 weken op het strand gaan liggen, veel alcohol gaan drinken en all inclusive gaan eten dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Veel succes en ik zie je bij de start!

sjors078

Re: Marathon na maand rust

Bericht door sjors078 » 21 jun 2018 13:51

het klinkt best do able.
ik weet niet welke manier van trainen je gebruikt maar ik zou kiezen om voor de vakantie dan 1a2x een 30/35km te lopen.
het zou mooi zijn om tijdens de vakantie een kort stukje te doen, puur als onderhoud en misschien ook wel mentaal? (wekker zetten en 5km/30min erop uit).

2 weken voor de marathon zou ik 16/21km lopen afhankelijk van hoe het voelt en wat je op vakantie heb gedaan.
maar dit is ook voornamelijk hoe het lichaam voelt en ervaring die je heb.
ik liep voor mijn 6de (stad) marathon nog een trail van 44km en liep een PR.

het belangrijkste is dus goed te luisteren naar je lichaam en kiezen dan wel of niet te lopen na je vakantie.
SUUCES!
run for fun

Plaats reactie