Beginner / Blessure / Techniek

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
GuineaPigDroppie

Beginner / Blessure / Techniek

Bericht door GuineaPigDroppie » 06 jun 2016 15:45

Hoi hoi,

Ben bijna 28 (man) en een Paar weken geleden begonnen met hardlopen.

Begon natuurlijk te fanatiek en alhoewel ik al een 4-tal maanden gestopt was met roken en mijn conditie toch redelijk was
Begonnen er snel klachten op te treden.

Ik dacht lekker elke dag te gaan rennen... Sowiezo niet slim natuurlijk.

Bijna twee weken last gehad van pijnlijke knieen.

Nu waren mijn schoenen iets te klein dus maatje groter gekocht, denk ik toch dat de looptechniek die ik gebruikte desastreus was voor mijn knieen.

------

Anyway, was weer begonnen met hardlopen en mijn techniek aangepast aan voorvoetlanding, samen met knie braces hou ik dit nu goed uit. Maar nu komt het volgende, probeer ik de laatste keer voor de grap de hiellandig weer en goed proberen af te rollen, kreeg ik bij het hardlopen letterlijk overal pijn !

Knien, pezen, etc..het voelt gewoon niet natuurlijk :( weer een halve week knockout...

Ik geloof stellig dat je vooral moet doen wat natuurlijk voelt dus ik blijf lekker op de voorvoet voorlopig.
Ik hou geen schema bij aangezien ik vooral wil luisteren naar mijn lichaam wat betreft opbouw ...

Iemand commentaar/of tips? Thx!

Leo @ VS-sport

Re: Beginner / Blessure / Techniek

Bericht door Leo @ VS-sport » 21 jul 2016 13:49

Hardlopen is een belastende sport voor het lichaam doordat bij iedere landing met 3 tot zelfs 5 keer je lichaamsgewicht neerkomt. Een goede techniek helpt zeker om dit te verminderen. Prima ook dat je naar je lichaam luistert (dat doen veel te weinig hardlopers namelijk)! Omdat ik al heel mijn leven hardloopschoenen aanmeet denk ik dat je ook eens je hardloopschoenen onder de loep moet nemen. Daar valt veel te halen of te verliezen. Niet iedere schoen is bijvoorbeeld geschikt voor voorvoetlandingen namelijk. Maar ook het type hardloopschoenen (neutraal, guidance, supportive) heeft veel invloed. Ik hoop niet voor je dat je Nike hardloopschoenen hebt want ik krijg wekelijks mensen binnen met knieklachten doordat ze op Nikes lopen. Ik vermoed dat je een schoen moet hebben met zeer veel dempend vermogen en een goede rebound (zoals de Transcend 3 van Brooks,INOV-8 of Hoka's. Daarbij kan je er ook denken om een deel van de training(en) off road en dus op zachtere ondergrond te doen. Als je 3 a 4 keer loopt per week heb je sowieso twee paar nodig zodat de schoenen tot rust kunnen komen. Ook helpt het soms om twee totaal verschillende hardloopschoenen te gebruiken. Lees mijn blog over trail running http://www.vs-sport.nl/single-post/2016 ... voor-je-is eens. Verder kan het dat door genetisch bepaalde omstandigheden het ene lichaam meer geschikt is voor hardlopen dan het andere. Het is een feit dat het niet gezonder is om meer dan twee keer per week hard te lopen. Het is kwaliteit boven kwantiteit :!:

AlexdeAnker

Re: Beginner / Blessure / Techniek

Bericht door AlexdeAnker » 30 jul 2016 13:48

Zeker blijven luisteren naar je lichaam. Ik loop met doorgezakte voeten bijvoorbeeld en dat betekent dat ik max 2 keer per week kan gaan, omdat ik anders mijn kniëen forceer.

Plaats reactie