beginnersadvies gevraagd!

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
loverunnin'

beginnersadvies gevraagd!

Bericht door loverunnin' » 04 apr 2016 18:44

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en net begonnen met hardlopen.
Ik zou het ontzettend fijn vinden om advies te krijgen, zodat ik weet dat ik niet verkeerd bezig ben en binnenkort een blessure oid oploop.

Ik ben 1.70, 50 kilo (te licht, en ben er mee bezig) en 27 jaar.
Sinds 3 weken geleden aan t hardlopen en ga zo ongeveer 3 keer per week.
Het is erg verslavend merk ik en wil t liefst bijna elke dag wel gaan, en wil ook gelijk t beste van t beste.
Aangezien mijn conditie nou niet geweldig is, wil ik dit graag opbouwen en fit blijven.

Nu loop ik zo ongeveer 4,5km in 30 min en dan 3 keer in de week (opgebouwd in 3 weken van 2km in 15min naar 4,5km).
Ik merk dat ik het prettig vind mezelf uit te dagen en zo lang mogelijk te hardlopen, ik loop tussendoor ongeveer 3 keer even een stukje om 'bij te komen' en ga daarna weer hardlopen.

Is dit slecht? Vaak hoor ik dat het belangrijk is vaker af te wisselen...

Mijn doel is nu; dit rondje van 4,5km gewoon op een lekker continu tempo te kunnen lopen, als dit goed gaat het rondje uitbreiden.

Ik hoor graag jullie meningen en tips!

Groetjes, loverunnin'

Hans

Re: beginnersadvies gevraagd!

Bericht door Hans » 05 apr 2016 16:00

Hallo Loverunnin, dat soms wandelen tussendoor is niet slecht. Volgens mij hebben alle schema's voor beginners eerst een periode van wandelen en trimmen/joggen met elkaar afwisselen. Over je gewicht kan denk ik gediscussieerd worden, misschien geeft een BMI aan dat je te licht bent maar bijvoorbeeld een hardloper zoals Kamiel Maase woog dacht ik ongeveer 68kg bij 1.90m? Probeer wel goed te luisteren naar je lichaam om blessures te voorkomen en hou dus ook rekening met genoeg rust.

Plaats reactie