Beginner - hartslag vraagje

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
debravanesch

Beginner - hartslag vraagje

Bericht door debravanesch » 08 nov 2018 12:31

Heyhey,

Ik zal me kort even voorstellen.
Ben 29 jaar (in januari 30) en begon in Januari 2018 met start2run. Echter, in maart heb ik mijn enkel gebroken en moest ik geopereerd worden. 3 maanden niets doen en kine. Ik ben dus sinds september terug begonnen. Niet waar ik gestopt was maar toch een aantal lessen opnieuw gedaan.
Sinds een week heb ik dit schema afgerond (dank u Evy Gruyaert) en momenteel loop ik 5 km op ongeveer 43 min en ik loop 2-3/week

Echter, ik loop dit tegen een vrij constant tempo (7.1 à 7.3km/u), maar steeds met een gemiddelde hartslag van 183 of 184. Eergisteren samengelopen met een vriendin (ze heeft haar tempo aangepast aan mij) en ik merkte dat ik met deze hartslag toch nog kon praten met haar. Uiteraard niet helemaal zoals zonder sporten, maar ik kon nog vrij makkelijk zinnen formuleren, terwijl ik volgens de hartslagschema's toch dik in het rood zou zitten, voelt dit helemaal niet zo.
Hebben nog mensen dit??
Ik heb een rusthartslag van ongeveer 58 (met dank aan apple watch die dit mooi bijhoudt)

Verder ben ik ook niet van de lichtste (1m60 met momenteel 100kg, met dank aan de gebroken enkel en het daarbijhorende stilzitten enorm bijgekomen). Ik ben dan ook beginnen lopen om wat gewicht te verliezen en de conditie te verbeteren. Maar ook het gewicht verliezen lukt niet (hoewel ik ook op mijn voeding probeer te letten). Ik voel wel dat ik meer spieren ontwikkeld heb, misschien daarmee dat ik geen gewicht verlies (spiermassa is zwaarder als vetmassa)?

Verder zou ik ook advies willen hoe ik nu best verder ga. Ik dacht mij voorlopig aan deze afstand en snelheid te houden om zo te kijken of ik op termijn de hartslag kan verlagen. Of hebben jullie ander advies?

sjors078

Re: Beginner - hartslag vraagje

Bericht door sjors078 » 09 nov 2018 08:33

hallo debravenesch,

mooi dat je weer aan het lopen bent geslagen.
om te beginnen heb ik ook altijd een hoge hartslag, dit gemeten door mijn sporthorloge op mijn pols, een band rondom je borst is nauwkeuriger en zou dan misschien ook wel lager zijn.
ik voel me goed bij mijn hartslag, ik kan gewoon praten en dit ook hele lange afstanden volhouden.
ik heb geen pijntjes of steken en in rust is mijn hartslag 50/60.
ik sport elke dag + woonwerk fietsen dus 100% rust heb ik nooit, dit telt allemaal mee.

spiermassa weegt inderdaad meer dan vetmassa.

whats next?
vooral doen wat goed voelt,de ene persoon wilt het liefst zo snel mogelijk de ander zo ver mogelijk.
waarschijnlijk als je een snellere 5km wilt lopen zul je dat ook leren uit een schema voor 5-10km.
is 10km te ver houd het dan lekker bij de 5.
(te ver kan ook zijn in teveel tijd oid.)
run for fun

debravanesch

Re: Beginner - hartslag vraagje

Bericht door debravanesch » 10 nov 2018 21:52

Ok. Bedankt voor de tip.
Ik had er zelf nog niet aan gedacht om eens te vergelijken met een hartslagmeter met een band, maar kan dit inderdaad wel eens proberen.

Ik voel me momenteel inderdaad goed met de hartslag als ik ga lopen, ook nergens last van. Ik let op mijn ademhaling en nooit steken. Soms wel eens wat stijf, maar dit is meestal na een dag voorbij. Ik probeer op dat vlak wel te luisteren naar mijn lichaam om genoeg te recupereren na een loopsessie

Plaats reactie