1000 vragen van een mega beginneling

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
Araya

1000 vragen van een mega beginneling

Bericht door Araya » 15 nov 2018 21:19

Hoi allemaal!

Zoals het onderwerp al zegt ben ik een beginneling. 30 jaar, mama van 2 meiden. Er zijn zo ontzettend veel dingen te lezen en te krijgen op internet en sommige dingen snap ik niet helemaal. Dat terzijde.
Ik ben nu de 3e week met een beginnersschema samen met mijn nichtje bezig:
Vandaag hebben we 4x 4 minuten gerend, 3minuten gelopen. (We rennen op di-do-zaterdag)
Mijn nichtje van 14 heeft het zwaar. Ik pas me aan haar tempo en volgens mijn smartwatch iswas het gemiddelde van vandaag 5,5km per uur. Dat is natuurlijk inclusief het lopen.
Ik moet haar ontzettend blijven motiveren want ze heeft het zwaar. Ze is 14 jaar, weegt 76 kilo en is ongeveer 165cm. Ze wil afvallen want heeft enigszins overgewicht, maar de mindset is er niet. We kwamen net thuis en wilde meteen gelijk stiekem een Snickers pakken (241 calorieën). Ik zag het en heb haar geadviseerd om het niet te doen, omdat ze dan dat rondje van net net zo goed niet had kunnen rennen.
Tijdens het rennen heb ik nog genoeg energie over om haar te blijven aanmoedigen en dergelijke, maar ik met zeggen dat ik merk door zulke snicker toestanden het mij demotiveert. Ik wil haar het liefst blijven steunen en aanmoedigen, maar heb het idee dat ik zelf niet verder kom. Omdat ik zoveel energie over hebben tijdens het rennen voor mijn gevoel.
Anyway, is het verstandig om dan zelf op de dagen dat ze niet mee rent mijn eigen schema verder te rennen om snelheden waarvan ik wel het idee heb dat ik vooruit kom qua conditie? Of is het beter dat je lichaam dan die herstelperiode pakt, want dat lees ik ook weer overal dat je lijf dat wel nodig heeft, en straks als ik bijvoorbeeld op 30 minuten lang rennen zit, dan proberen mijn snelheid te verhogen.
En hoe zit het precies met de hartslag enzo, of kan ik beter eerst dit trainingschema afmaken en me daar later druk over maken?
Hoe dan ook, alvast heeel erg bedankt voor jullie feedback.

Lieve groetjes!

Plaats reactie