Thorgal, beginner en totale NOOB.

Wat moet je weten als beginnend hardloper of deel hier je vragen
Plaats reactie
Thorgal

Thorgal, beginner en totale NOOB.

Bericht door Thorgal » 21 feb 2018 11:33

Hoi, mijn naam is Thorgal, en ik ben een man van 41 jaar (1,77m en 78kg).
Ik ben deze week begonnen met hardlopen. Ik wilde graag weten hoe het met mijn conditie zat alvorens aan een trainingsschema te beginnen (EVY o.i.d.) heb ik gekeken hoe lang ik het hardlopen vol kon houden. Ik ben gewoon begonnen met rustig hardlopen. Tot mijn grote verbazing hield ik het de eerste keer 30 minuten vol (ik denk ook wel meer). Dit ging zeker niet snel, maar wel een steeds hetzelfde ritme, en ik kon goed ademen. Ik denk niet dat ik een gesprek had kunnen voeren, maar het ging gewoon lekker.

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik moet doen. gewoon zo verder en steeds iets sneller, of toch gewoon een beginnersschema, dat lopen en rennen combineert, te volgen. Heeft iemand tips of ideeën?

sjors078

Re: Thorgal, beginner en totale NOOB.

Bericht door sjors078 » 21 feb 2018 13:23

Hoi Thorgal,

Welkom op het forum, leuk dat je bent begonnen met hardlopen.
een app/schema gebruiken is aan te raden (ook al heb ik dit zelf nooit gedaan)
ik vindt lopen met een telefoon niet handig dus vandaar dat ik geen app heb gebruikt.

als ik uw verhaal zo lees wilt u recreatief een rondje hardlopen zonder de focus op tijd/afstand?
dan zou ik adviseren een schema (als richtlijnen) van internet te plukken.
in excel de gelopen afstand en tijd bij houden en klaar?
routes deed/doe ik altijd uitstippelen op internet (afstand meten) en vroeger keek ik dan hoelaat ik wegging en terug was = gelopen tijd.
door dit in excel te zetten zag ik mijn vooruitgang (tempo en afstanden).

het voordeel van een schema is dat door verschillende trainingen de conditie en snelheid wordt verbeterd als zal de nadruk vooral op conditie en gewennen van de belasting liggen.
je lichaam moet wennen aan het hardlopen, luister daarom goed naar je lichaam!
een keertje niet lopen of korter kan helemaal geen kwaad.

vraag gerust raak!
succes alvast met trainen
run for fun

Thorgal

Bericht door Thorgal » 21 feb 2018 14:31

Dank je voor de reactie. Mijn doel is om m'n conditie te verbeteren. Als ik het allemaal vol houd dan zie ik over een aantal maanden wel of ik meer wil. Het gaat me er nu om, om goed te beginnen. Ik zal een App installeren om de resultaten bij te houden. Heb je toevallig suggesties voor een schema?

sjors078

Bericht door sjors078 » 21 feb 2018 14:49

google: hardloopschema (enter)
bijna alle schema's zijn hetzelfde, zoek er wel 1 met opbouw - 5km bv. en niet een marathon.

zelf wel eens een schema van internet gebruikt (runnersworld) welke een paar leuke tips erbij had staan.
op hun site staan een aantal schemas: 5km /10km /15km /21km /42km

ik weet niet of er een app is om je trainingen bij te houden (vast wel),ik doe alles simpel in excel.
run for fun

Thorgal

Bericht door Thorgal » 21 feb 2018 16:56

Dank voor de info. Mijn collega heeft me gewezen op de MY ASICS app. Ik heb het lichtste 5km schema gekozen en heb nu voor 8 weken een schema. We zullen zien hoe dat loopt :P

Runner

Bericht door Runner » 21 feb 2018 21:24

Hallo en welkom Thorgal. Sjors heeft al een aantal goede ideeën aangereikt en wat ik zelf altijd iemand als tip meegeef is om vooral blessures te voorkomen zo blijf je ook plezier houden in het hardlopen. Dus gebruik een schema en stel later misschien je eigen schema's vast. Met een schema zorg je er al snel voor dat je niet overtraind gaat raken en daarmee neemt de kans op een blessure al flink af. Veel succes.

Plaats reactie