Hardlopen voor vrouwen

Specifieke onderwerpen voor vrouwen en hardlopen

Hardlopen voor vrouwen

Berichtdoor Moderator » 05 maart 2013 15:52

Hardlopen voor vrouwen is bijna hetzelfde als voor mannen , enkel dat vrouwen meer rekening moeten houden met een aantal dingen zoal bijvoorbeeld gevoeliger voor blesures, zwangerschap, menstruatiecyclus en hier moet men ook rekening bij houden met het opstellen van een trainingsschema.

Ook is het normaal dat de meeste vrouwen trager lopen dan mannen omdat hun longinhoud en hart gemiddeld kleiner is dan bij mannen. Het is ook aan te raden een goede sportbeha te kopen zodat er meer comfort is bij het hardlopen.

Dus vrouwen, lopen maar en als je die mannen kan inhalen mag je fier zijn op jezelf ! :)
Moderator

Re: Hardlopen voor vrouwen

Berichtdoor RunningAstrid » 08 maart 2013 15:26

Er zijn nog genoeg mannen die ik achter mij kan laten :) maakt mij ook niet uit want doe het hardlopen vooral voor de conditie en mijn gewicht op peil houden.
RunningAstrid

Berichtdoor deboeverekim » 11 aug 2014 14:08

Hey,

ik heb een vraagje,

ik ben een meisje van 26 jaar en weeg 65 kg.
Ik wil vermageren door te lopen...

Ik kan ondertussen al 6km lopen op ongeveer 45 min en ik ben bijna 2 maand bezig.

Het probleem is dat ik niet vermager :) ik let ook op mijn eten!

ik heb net een sportuurwerk gekocht: TomTom Runner met ingebouwde hartslagmeter.

Ik heb gelezen als je wilt vermageren met lopen dat je tussen de 60% en 70% van je maximaal hartslag mag lopen.

Dus bij mij zou dit dan tussen de 117 en 137 zijn.
Voor mij is dit stappen!!!

Als ik loop zit ik onmiddellijk aan mijn 157, klopt dit?

klopt dit? Of heeft iemand tips? ik doe zo mijn best op te vermageren... en het lukt gewoon niet...
deboeverekim

Berichtdoor Hans » 11 aug 2014 19:19

Hallo Kim, vermageren kan wel als je regelmatig minimaal 30/40 minuten aan een stuk traint. Vanaf die tijd gaat het lichaam over naar het verbranden van vet. Train je dus langer dan die tijd dan zal er ook meer vet worden verbrand. Die hartslag kan wat verwarrend zijn in deze tijd van het jaar vanwege de temperatuur maar ga er maar vanuit dat de maximum hartslag voor jou ongeveer 220-26 (leeftijd)=194 is. 60%-70% hiervan is dan de hartslag zoals je aangeeft. Echter die hartslag zal langzaam vanzelf dalen naarmate je meer getraind raakt. Hoeveel keer per week train je en is er een mogelijkheid om het langzaam iets verder uit te bouwen?
Hans

Berichtdoor Runninggirl » 13 aug 2014 12:31

Ik ging ook hardlopen om af te vallen en dat ging niet van de één op andere dag. Sterker nog in de eerste weken gebeurde er bijna niks maar ik heb mij laten vertellen (en het klinkt logisch) dat je eerst meer spiermassa gaat ontwikkelen. Spieren wegen meer dan vet en daarom val je niet direct af. Eenmaal meer spieren die ook gewend zijn aan de inspanning en de kilo's gingen er vanaf. Inmiddels stabiel maar in het verleden wel ongeveer 8kg meer gewogen dan nu :oops:
Runninggirl

Hardloopforum deel met vrienden.