Even voorstellen & gelijk een vraagje!

Stel jezelf voor maar pas op met privégegevens delen op het forum
Plaats reactie
PBZ

Even voorstellen & gelijk een vraagje!

Bericht door PBZ » 15 mar 2018 10:02

Hallo iedereen,

Mjin naam is Pim, 25 jaar oud. Ik ben in mijn "jongere jaren" (15-18) op serieus niveau actief geweest met sport, maar toen heb ik door blessures (retropatellaire chondropathie) moeten stoppen.

Na jaren kwam ik op het punt dat ik serieuze keuzes moet maken in mijn werkleven en kwam ik tot het besluit dat ik mijn jeugddroom wil najagen en wil proberen om bij het Korps Mariniers toegelaten te worden. Dit houdt in dat je top fit moet zijn en de juiste mentaliteit bezit.

Dan kom ik ook op mijn eerste vraag:
Één van de eerste toelatingsonderdelen is een coopertest. In de 12 minuten moet je minimaal 2400 meter lopen (maar meer is uiteraard altijd beter).
Op dezelfde dag moet je ook andere krachtoefeningen doen, dus daar moet ik in mijn achterhoofd ook rekening mee houden.

Ik ben weer 1,5 maanden bezig met krachttraining om op een basis niveau te komen, waarop ik verder kan gaan bouwen met krachttraining, hardlopen en zwemmen.

Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds jaren weer hardgelopen met Couch to 10k van Zen Labs (misschien wel bekend?), dit leek me een goede manier om mijn spieren en gewrichten weer geleidelijk aan de beweging en impact te laten wennen.

Hebben jullie tips om me specifieker voor te bereiden op de coopertest? Misschien een domme vraag, en is het simpelweg het constant herhalen van een coopertest.

Ook vroeg ik me af of er toevallig een ervaren renner is in regio Schiedam die een rondje met me zou willen lopen om me tips te geven qua techniek?

Ps. Waarschijnlijk zijn er subfora waar ik deze vragen zou moeten posten. Als dit gewenst is, zal ik dat doen!

Groeten,

Pim

sjors078

Re: Even voorstellen & gelijk een vraagje!

Bericht door sjors078 » 15 mar 2018 10:34

Hallo Pim, welkom op het forum.

een goede training om sneller te worden zijn intervallen en ik denk zeker voor jouw een tabata.
tabata is een gelijk iets als interval alleen doe je hierbij 8 setjes van 20 sec maximaal aanzetten en slechts 10 sec rust.
bij een interval kun je kiezen in tijd of afstand en aantal herhalingen, zo zul je voor een marathon 6min 110% en 1min 80% intensiteit zien en bij iemand die 5km traint 2min 130% 1min 70% (ALS VOORBEELD)

wanneer mag je deze test gaan doen?
het lijkt mij overdreven om nu de focus op een 10km te leggen als je maar 2,4km hoeft te lopen tijdens die test, een 5km zou dan een betere uitkomst zijn? dan bouw je toch nog een basis conditie op maar ook de focus op een snellere tijd.
run for fun

PBZ

Bericht door PBZ » 15 mar 2018 10:53

Bedankt voor je snelle reactie, Sjors!

De maximale leeftijd om toegelaten te worden is 26 jaar en 11 maanden. Dit is ongeveer in 1,5 jaar, maar ik wil me in een jaar klaarstomen om wat speling te hebben.

Niks overhaasten om blessures te voorkomen.

Ik legde de focus zwaar op de Cooper test, maar daarbuiten wordt er uiteraard ook veel hardgelopen en mars gelopen (met kisten en bepakking). Mijn redenatie was dat als je soepel een 10k kan lopen, 2400 meter met de coopertest ook wel moest lukken en dat ik me beter voorbereid om langere fysieke inspanning te leveren.

Maar ik heb er nog weinig kaas van gegeten, dus mede jouw advies is waarom ik me aangemeld heb op dit forum.

Ps. Tabata klinkt goed, maar ik wil eerst een basis niveau en techniek opbouwen voordat ik maximaal aanzet (in verband met mijn knieblessure in het verleden)

sjors078

Bericht door sjors078 » 15 mar 2018 12:06

geen tijdnoot dus, dan zeker ook niet overhaasten!
ik zou zeggen, rustig opbouwen en beginnen met een basis (5km) als deze goed gaat/voelt opbouwen naar langere afstanden.
ik heb ooit eens ter inspiratie een schema van internet gepakt (was een marathon schema ookal had ik er al enkele gelopen).
hierin staat bijvoorbeeld een 3x per week opbouw schema met trainingen zoals een snelle of langzameloop of interval met advies aan tijd/afstand.
natuurlijk dan wel een schema voor 5km zoeken.

vragen kun je natuurlijk altijd op het forum kwijt!
run for fun

Runner

Bericht door Runner » 22 mar 2018 13:33

Techniek is niet zo belangrijk denk ik om een coopertest goed te volbrengen. Het kan wat helpen maar de basis is natuurlijk een goede conditie en die kun je in die tijd makkelijk opbouwen zoals Sjors ook al aangaf. Succes en ik ben benieuwd.

Plaats reactie