Hallo allemaal!

Stel jezelf voor maar pas op met privégegevens delen op het forum
Plaats reactie
Speedcity

Hallo allemaal!

Bericht door Speedcity » 14 mar 2016 00:39

Hallo iedereen,

Mijn naam is Tom, 27 jaar oud en ik beschrijf mezelf als een gevorderde loper. Ik loop nu een goed jaar, heb een halve marathon gelopen in 1:45:47. Deze tijd is niet spectaculair, maar mijn passie ligt bij het kilometer vreten. Daarnaast werk ik in de horeca en zal menig keer vragen stellen met betrekking tot voeding. Over hoe goed te eten bij tijdgebrek voor de extra maaltijden.

Op dit moment ben ik in training voor de Amsterdam marathon 2016 welke ik in 3:30:00 wil gaan lopen op de natural running methode. Deze methode ben ik nu mezelf aan het aanleren. Mijn schoenen zijn Adidas Supernova Sequence Boost 8, echter weet ik niet zeker of deze schoenen hiervoor geschikt zijn. Ergens diep in mij zegt dat vrijwel iedere goede hardloopschoen hiervoor geschikt is aangezien je de hak ontlast.

Hopelijk doe ik hier nog wat extra kennis op en/of hoop ik mijn kennis en ervaringen met jullie te delen.

Groetjes,

Tom

Hans

Re: Hallo allemaal!

Bericht door Hans » 14 mar 2016 17:31

Hoi Tom, welkom en ik ben al direct nieuwsgierig naar de natural running methode. Ik dacht eerst aan barefoot-running dus met blote voeten lopen maar dat is het dus niet. De tijd op de halve marathon is toch al best aardig voor iemand met zo'n kort hardloopverleden of deed je daarvoor ook al aan sport?

De 3:30 voor de marathon klinkt ambitieus maar niet onmogelijk, ik heb ooit een halve marathon als voorbereiding gelopen op een marathon en volgens mij kun je de tijd van de halve marathon verdubbelen en een kwartier erbij optellen om ongeveer op de marathon tijd uit te komen.

Speedcity

Bericht door Speedcity » 14 mar 2016 21:20

Hans,
Hartelijk dank voor je verwelkoming. Ik heb in het verleden gevoetbald en vervolgens meerdere jaren niet meer aan sport gedaan. Toen toch maar begonnen met hardlopen en het bevalt me uitstekend?

Om het natural running goed uit te leggen is het de hoofdstroom, bare foot is daar een uitloper van. De techniek is hetzelfde alleen gebruik je daar wel lage hardloopschoenen voor. Daarbij speelt de heeldrop van de schoen mee, in mijn geval is deze 9mm wat acceptabel is bij mijn weten. In ieder geval is het de bedoeling dat je land op de bal van je voet onder je heupen, dit zodat je knie gebogen is en de impact beter opgevangen wordt. In deze methode heb je geen last van pronatie, aangezien je enkels je voet stabiliseren. Op dit moment ben ik dus mijn kuitspieren en pezen flink aan het belasten aangezien ik van nature een hakloper ben.

Mijn bevindingen tot dusver zijn positief, het loopt lichter, sneller en uiteindelijk efficiënter. Maar eerst moeten mijn hersenen en benen aan deze methode wennen. Dit alles om spierblessures in de toekomst te voor komen. Zie de link voor wat extra duidelijkheid

http://Www.tri-run.com/info-natural-running

Groetjes,

Tom

Runner

Bericht door Runner » 19 mar 2016 18:30

Interessant en is de overgang niet groot als je de houding aanpast? Ik reageerde net bij een ander bericht waar houding ook een rol speelt. Mijn laatste paar schoenen heeft trouwens ook een 9mm heeldrop, dat was even wennen voor mijn kuiten en achillespezen maar ik land op mijn middenvoet.

Speedcity

Bericht door Speedcity » 22 mar 2016 02:03

Runner schreef:Interessant en is de overgang niet groot als je de houding aanpast? Ik reageerde net bij een ander bericht waar houding ook een rol speelt. Mijn laatste paar schoenen heeft trouwens ook een 9mm heeldrop, dat was even wennen voor mijn kuiten en achillespezen maar ik land op mijn middenvoet.
Die overgang is ook groot, maar de belangrijkste factor blijft je houding, de nieuwe manier slaat aan op mijn pezen en kuiten aangezien deze spieren nooit echt veel zijn aangesproken! Je gaat ze in feite trainen, al blijft het moeilijk om de techniek goed te beheersen...

Runner

Bericht door Runner » 22 mar 2016 22:30

Leer je de techniek ook aan met video-analyse? Toen ik ooit nog bij een atletiekvereniging zat had ik niet alleen het oog van de trainer die mij hier en daar kon corrigeren maar soms werden er ook video's gemaakt. Niet dat ik op een hoog niveau sportte maar het is wel leerzaam en soms confronterend om jezelf te zien lopen.

Speedcity

Bericht door Speedcity » 08 apr 2016 02:06

We gaan maar eens kijken naar de mogelijkheden!

Plaats reactie