Hoge hartslag

Algemene berichten en tips voor het forum kunnen hier geplaatst worden
Plaats reactie
tigerlily

Hoge hartslag

Bericht door tigerlily » 05 dec 2015 17:33

Hallo,
een tweetal jaar geleden ben ik beginnen lopen met start to run... ik heb rustig opgebouwd en kan nu 10 km lopen.
Nu ben ik sinds 2 weken met een hartslagmeter aan het lopen en ik blijk een heel hoge hartslag te hebben.
Mijn gemiddeld tempo is niet snel, ongeveer 8,5km per uur, en ik haalde op dat tempo een hs van 185 tot zelfs 190!
ik heb vorig jaar een ekg laten maken en daaruit bleek dat ik inderdaad een iets hogere hartslag heb van nature, maar verder was er niets aan de hand.
Ik ben een paar dagen geleden toch een inspanningstest gaan doen en daar vertelden ze mij dat 190 hs op zo'n traag tempo toch echt te snel is.
Verdict: ik moet nog trager lopen en zelfs weer wandelminuten inlassen als mijn hartslag de hoogte ingaat.
Dat heb ik nu 2 keer gedaan: strompelen ipv joggen, en vanaf mijn hs 180 is wandel ik even... maar dat is zo frustrerend!
Ik vraag me af of er mensen zijn die dit ook hebben (gehad) en hoe je dan best traint om op termijn weer op een normaal tempo te kunnen lopen met een rustigere hartslag.
De hartslagzones die ze voor mij op papier hebben gezet na die inspanningsproef zijn deze:
60% = 142
65%= 148
70% = 155
75% = 161
80% = 167
85% = 173

ik hoop dat iemand raad weet... alvast bedankt!

baukje

Re: Hoge hartslag

Bericht door baukje » 06 dec 2015 21:01

Enkel in inspanningsproef gedaan of echt een maximaal test? En hardlopend of op de fiets. Hardlopend is de hartslag vaak een stuk hoger dan op de fiets.
Wat gebeurd er met je hartslag als je als je een loopje op 8,5km per uur loopt een tempoblokje inlast. Hoever loopt je hartslag dan verder op?
zelf train ik overigens nooit langzamer dan op 75%. Dan wordt lopen echt joggen en ik heb daar weinig rendement van.
Verder is de hoogte van de hartslag toch vooral heel persoonlijk.

Plaats reactie