Groot verschil in hartslag met hardlopen en fietsen

Algemene berichten en tips voor het forum kunnen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Runner

Groot verschil in hartslag met hardlopen en fietsen

Bericht door Runner » 18 jan 2018 17:29

Ik gebruik sinds kort een horloge met hartslagfunctie en ik loop tegen iets vreemds aan. Fiets ik intensief dan is mijn gemiddelde hartslag tussen 80 en 85, wat ik betwijfel omdat het erg laag is. Ik ging gisterochtend een rondje van 5km hardlopen en toen was mijn gemiddelde hartslag tussen de 165 en 170 terwijl mijn tempo niet hoog lag. Ik kan niet direct het grote verschil verklaren al is hardlopen een grotere inspanning en ben ik momenteel meer gewend aan fietsen dan hardlopen. Misschien daalt de hartslag met hardlopen als ik weer serieus de draad op pak.

Weet iemand nog andere redenen waardoor het verschil zo groot kan zijn?

LoveCats

Re: Groot verschil in hartslag met hardlopen en fietsen

Bericht door LoveCats » 28 jan 2018 20:24

Hoi,

in het begin is de hartslag bij hardlopen meestal hoger. Ikzelfs doe ook aan wielrennen en hardlopen (ben nog heel erg langzaam moet nog opbouwen) en omdat de belasting toch hoger is dan met fietsen zal de hartslag altijd iets hoger zijn.

Runner

Bericht door Runner » 30 jan 2018 14:31

Ik denk dat ik binnenkort nog eens mijn hartslag meet tijdens flink doorfietsen want het verschil van ongeveer 80 hartslagen per minuut wantrouw ik nu.

Runner

Bericht door Runner » 04 feb 2018 20:48

Van de week heb ik intensief gefietst en heuvelop. Wat bleek is dat mijn hartslag tot 165 kwam dus de eerdere meting klopte waarschijnlijk niet.

Plaats reactie