Onderzoek omtrent motieven hardlopen - Hogeschool Utrecht

Algemene berichten en tips voor het forum kunnen hier geplaatst worden
Plaats reactie
OnderzoekendeStudent

Onderzoek omtrent motieven hardlopen - Hogeschool Utrecht

Bericht door OnderzoekendeStudent » 11 sep 2017 15:01

Beste hardlopers,

Wij, studenten van de Hogeschool Utrecht, doen momenteel een onderzoek naar de motieven van hardlopers/marathon lopers voor een opdrachtgever die marathons organiseert op Curaçao.

Nu is onze vraag aan jullie, waarom lopen jullie hard, of indien van toepassing, waarom lopen jullie marathons? Graag horen we de reden hier achter ook, dus: ''Waarom loop je hard? Omdat ik gezond wil zijn? Waarom wil je dat? ... Waarom? ... Waarom? etc...''

Wij zijn ontzettend benieuwd naar jullie motieven en hopen graag dat jullie ons willen helpen, alvast bedankt!

sjors078

Re: Onderzoek omtrent motieven hardlopen - Hogeschool Utrech

Bericht door sjors078 » 19 sep 2017 10:31

Beste,

afgelopen weekend liep ik mijn 4de marathon in Hilvarenbeek.
eerder liep ik al 2x in Rotterdam en Valencia.
ik liep ook al 1 trail marathon (overhard) en 2 ultra marathons 50 en 55km.
maar waarom?

ik denk dat we die vraag wel op alles kunnen toepassen, bij elke sport en alles wat we doen.
maar waarom zou je een marathon willen lopen?
voor veel mensen is een marathon een ultiem iets, het maximale en bijna onmenselijk iets?
veel mensen zeggen dat ze de marathon 1x willen lopen om het meegemaakt te hebben maar ik denk dat veel mensen wel meer dan 1 keer lopen.
de belevenis van een marathon is eigenlijk niet te omschrijven.
het is niet die 42.2km maar ook die weken/maanden ervoor.
de reist het hele land af om hier en daar een loop te doen. je bent in het weekend vroeg op om te trainen.
Rotterdam is in april dus ook wanneer het koud is buiten ben je er.
de dingen die je dan ziet en meemaakt. de rust de omgeving, je verstand op 0 kunnen zetten of juist lekker doet wegdromen.

alles voor dat ene moment, je staat straks van de spanning en gaat een onvergetelijke ervaring tegemoet.
je hoopt dat alles goed gaat maar er kan zoveel gebeuren.
stel dat je t niet haalt! al die tijd en moeite!

maar dat moment dat je over de finish komt, je eigenlijk kan huilen van blijdschap wanneer je moe en versleten bent en eigenlijk niks anders wilt dan liggen, stilstaan maar ook wilt springen en juichen.

het is een test en strijd met jezelf en ergens is het mens eigen om jezelf uittedagen.
maar waarom we dat met een marathon doen? is een goede vraag.
is het omdat het volgens veel mensen het ultieme is? want alles langer dan een marathon is niet normaal en veel mensen geloven dat ook niet en weten niet dat dat bestaat.
ik denk dat het een deel bekendheid is waarom mensen dan wel een marathon willen doen. (bijvoorbeeld, iedere wielrennen wilt de tour de france doen, maar er zijn 100 andere wielerrondes maar die zijn niet zo bekend dus de tour de france is het ultieme).

Plaats reactie