Te veel quad/voorkant bovenbeen activatie tijdens hardlopen

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
wilsnelzijn

Te veel quad/voorkant bovenbeen activatie tijdens hardlopen

Bericht door wilsnelzijn » 23 jul 2018 20:38

Hallo allemaal,

Ik doe al tijden aan hardlopen (op en af) maar ik heb nog nooit echt op mijn techniek geled, nu merk ik naarmate ik bewuster word dat mijn techniek eigenlijk erg slecht is en dat ik haast niet mijn bilspieren/hamstrings gebruik tijdens het hardlopen, dit geeft het resultaat minder lange passen en het voelt gewoon domweg raar aan.

Het enige wat mij lijkt te helpen is wat lunges te doen, zonder gewicht voor het hardlopen, dit activeert dan de gebieden die ik wil gebruiken tijdens het hardlopen.

Nog andere tips hoe ik hier aan kan werken?

Het lijkt eveneens wel alsof ik genetisch/door krachttraining heel makkelijk massa in mijn quads aanzet, maar dat is ook tegelijk de bottleneck, want tijdens het hardlopen gaat mijn lichaam gewoon simpelweg die spieren gebruiken (puur omdat dit makkelijk is voor mijn lichaam).

sjors078

Re: Te veel quad/voorkant bovenbeen activatie tijdens hardlopen

Bericht door sjors078 » 24 jul 2018 07:00

je geeft aan dat je grote stappen zet, al een kortere en snellere stappen te zetten (180ppm) (90 passen per been).
run for fun

wilsnelzijn

Bericht door wilsnelzijn » 24 jul 2018 22:15

Hallo Sjors, ik neem juist kleine stappen als ik mijn gluten/hams niet activeer voor het hardlopen. Ik ben daadwerkelijk stukken sneller als ik de lunges vooraf doe. Dit heb ik overigens ook met normaal lopen overdag, korte passen en het is gewoon lomp. Zijn er bepaalde oefening om mijn looppas langer te maken???

sjors078

Bericht door sjors078 » 25 jul 2018 07:10

het gevaar bij grotere stappen is dat je gaat overstrekken, je landt met je hak en een gestrekte enkel/knie/heup de kans dat je hier blesures gaat krijgen is daardoor groter, ik zal het niet afraden maar pas wel op!
hoe je je stappen groter kan maken durf ik niet goed te zeggen, ik loop barefootstyle dus korte/snelle pas op m'n voorvoet.

wat kan helpen is een rechte houding en het actief gebruiken van je armen, eigenlijk je tempo versnellen dus.
run for fun

Plaats reactie