Starten met trainen - wie kan mij helpen?

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Marley
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2018 15:50

Starten met trainen - wie kan mij helpen?

Bericht door Marley » 23 apr 2018 16:06

Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb al wat rondgekeken en handige, bruikbare tips gevonden die ik kan gebruiken. Ik heb een vraag.
Vroeger heb ik op atletiek gezeten, vooral lange afstanden vond ik erg leuk. Ik legde geregeld afstanden van een aantal kilometer af. Het hardlopen is mij dus niet onbekend. Maar, dit is echt al jaaaaren geleden. Ik heb al heel lang niet meer hardgelopen. Na een heftige periode zit ik nu weer goed in mijn vel. Ik heb mezelf een flinke uitdaging gegeven. Ik wil heel graag volgend jaar oktober de halve marathon van Amsterdam lopen. En nu ben ik zo realistisch dat ik echt wel weet dat ik dat niet zomaar even doe. Dat dat heel veel trainen is. En eerst eens kijken of het uberhoupt te doen is aangezien ik bekend ben met knieklachten. Nu heb ik een vraag, of eigenlijk meerdere vragen.

* Hoe kan ik me het beste voorbereiden om mijn doel te behalen?
* Wat voor trainingsschema zou passen?
* Hoe bouw ik dit op?
* Zijn er nog speciale tips die ik kan gebruiken w.b.t. mijn knie?
* Bepaalde schoenen die echt goed zijn?

Ter info: Ik start echt vanaf het 0-punt. Heb geen basis. Ik sport momenteel een beetje. Puur conditioneel. Ik hardloop niet. Dus het is echt starten vanuit, zeg maar, niets. En ik wil niet alleen mijn doel bereiken, maar doe het ook omdat ik het altijd leuk heb gevonden om hard te lopen, ik mijn conditie wil opbouwen, aan mijn gewicht wil werken en lekker in mijn vel wil blijven.

Gebruikersavatar
sjors078
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:45

Re: Starten met trainen - wie kan mij helpen?

Bericht door sjors078 » 24 apr 2018 07:21

Hallo Marley,
je heb jezelf een mooi doel gesteld!

maar hoe te beginnen?
een 5km opbouw schema lijkt mij redelijk voor de hand liggend.
je lichaam moet weer gewend raken aan het hardlopen, en misschien je conditie ook?

er zijn genoeg (opbouw) schema's te vinden op het internet dus dat zou geen probleem moeten zijn.
eerst die 5km rustig opbouwen en onder de knie krijgen en dan verder kijken.
je heb geen tijdsdruk dus haasten heeft geen nut, liever alles heel houden en genieten van het hardlopen.
als die 5km er inzit komt die 10 vanzelf.

tips voor de knieën heb ik niet,
wellicht ondersteunende oefeningen om de spieren sterker te maken?

schoenen?
dit is zo persoonlijk, doen wat je zelf prettig vindt!
ik loop barefootstyle (enkel een lapje rubber onder m'n voet) en een ander op enorme schoenen, wat is goed en wat is slecht? ik weet het niet maar we doen beide wat ons goed en lekker voelt.
run for fun

Plaats reactie