Beter kunnen hardlopen door langzamer te trainen

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Runner

Beter kunnen hardlopen door langzamer te trainen

Bericht door Runner » 18 apr 2018 14:19

Ik heb sinds enkele maanden een TomTom Runner en vandaag liep ik voor het eerst in een zone. De zone conditie liet mij lopen met een hartslag van maximaal 150/155. Exact weet ik het niet maar hierbij kreeg ik meldingen dat ik langzamer moest lopen. Nu begrijp ik wel dat in verschillende zones trainen goed is voor de algemene ontwikkeling als hardloper maar door in deze zone te trainen liep ik 6:00 per kilometer of langzamer. Eerlijk gezegd vond ik het moeilijk en misschien wel zwaarder dan dat ik 5:00 per kilometer zou lopen. Weet iemand hoe dit komt of is dit iets mentaals waarbij je eigenlijk sneller wil maar niet mag om niet buiten die zone te komen.

Misschien is mijn conditie nog niet zo goed al bouw ik weer langzaam op en heb ik mezelf recent getest op 3km, dit liep ik binnen 13 minuten. Een andere vraag is wie hier nog meer loopt op hartslagzones. Dit is natuurlijk wel erg nauwkeurig afgewogen op de vorm van de dag, denk aan stress, weinig slaap of zoals vandaag de warmte.

sjors078

Re: Beter kunnen hardlopen door langzamer te trainen

Bericht door sjors078 » 19 apr 2018 07:35

een horloge is fabriek ingesteld of ookwel (theoretisch)
iedereen is anders!
dus deze zones zou voor veel mensen redelijk goed moeten zijn maar niet voor iedereen lijkt mij.
dit alles is natuurlijk afhankelijk van man/vrouw leeftijd gewicht en conditie.

misschien kun je een aantal dingen achterhalen?
min-max hartslag en rust hartslag.
wat je de dag ervoor heb gedaan.
hoe constant je je tempo heb aangehouden / hoogte profile.
hoe constant is je hartslag (over een maand bijvoorbeeld)
run for fun

Runner

Bericht door Runner » 19 apr 2018 07:49

Een beetje data had ik geplaatst bij hoe ik heb getraind:

8,00km
50:07 (6:15 per km)
Gemiddelde hartslag 151bpm

Ik denk dat het horloge zich grotendeels wel aanpast aan de gebruiker maar inderdaad niet iedereen is hetzelfde en gisteren speelde ook de temperatuur mee. Stress van werk en misschien ook nog niet helemaal fit zijn werken dan ook negatief door. Ik verbaasde me vooral dat ik snel een hoge hartslag heb. Theoretisch zou de maximale hartslag volgens mij 220-35 moeten zijn dus 185 maar ik heb al metingen gezien rond de 195. Per persoon zou dat natuurlijk kunnen afwijken maar ik weet niet of het positief of negatief is dat de maximale hartslag is dan de standaard formule.

sjors078

Bericht door sjors078 » 19 apr 2018 10:51

ik had laatst een max bpm van 211 :o
ik bedoelde eigenlijk een beetje data van afgelopen periode, of vergelijk het met aankomende periode.
stress en warmte werken natuurlijk niet mee.
de dag ervoor of die zelfde dag nog een inspanning geleverd?
run for fun

Plaats reactie