hulp gevraagd - 10 km trainingschema

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
pepijnklerkx

hulp gevraagd - 10 km trainingschema

Bericht door pepijnklerkx » 13 jan 2018 19:10

Goedenavond,

Ik wil graag over 19 weken 10 kilomter in 1 uur kunnen lopen.
In het verleden wel een beetje gelopen - tot max. 10 kilometer. Te snel opgebouwd, gevolg shin splints. Mijn fysio adviseerde me een trainingschema op basis van minuten te gebruiken in plaats van kilometers.

Zijn er mensen hier met goede ervaringen met zo'n tijdschema, wat mij idealiter over 19 weken op 10kilometer brengt?

Groeten, Pepijn

sjors078

Re: hulp gevraagd - 10 km trainingschema

Bericht door sjors078 » 16 jan 2018 08:08

Hallo Pepijn,

ik heb eigenlijk nooit een schema gebruikt totdat ik laats wat variatie zocht.
op internet gegoogled naar hardloopschema en klaar.
ik had er 1 van runnersworld (pdf) gevonden die dan een aantal trainingen geeft zoals een snelle duurloop of een langzame.
een duurtraining van een bepaalde tijd of een interval van een x keer maal x afstand maal x tijd.
eigenlijk zoals de meeste schema's doen op internet.

het belangrijkste is dat je niet te snel en te vaak wilt gaan,je kunt beter een training overslaan als je lichaam niet wilt, anders ga je al snel forceren en dat soort gekke dingen.

google even op internet, de meeste zijn redelijk hetzelfde of hetzelfde opgebouwd.
succes!
run for fun

Runner

Re: hulp gevraagd - 10 km trainingschema

Bericht door Runner » 16 jan 2018 09:46

10km over 19 weken vanuit niets? Dat lijkt wel wat ambitieus maar is niet onmogelijk om binnen 1 uur te lopen. Ik zou ook een schema zoeken en daarop richten zo voorkom je ook overbelasting en blessures. Probeer rond de 10 weken al eens of 5km mogelijk is.

Plaats reactie