Opnieuw gaan hardlopen

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Bienstman

Opnieuw gaan hardlopen

Bericht door Bienstman » 17 okt 2017 19:04

Beste lopers ,

Ik ben Jeroen ben 23 jaar . en ben z'n 3 jaar gestopt met hardlopen
ben nu sinds 2 weken opnieuw begonnen met lopen , loop zo ongeveer bij een goed training 13.5Km/h 10 km lang ,
vroeger liep ik in wedstrijd altijd boven de 15km/h gemiddeld ik zou graag dat gemiddelde terug kunnen krijgen .
maar heb geen idee hoe ik best mijn schema opstel , iemand van jullie hier ervaring mee ?

Zou graag tegen begin februari terug beginnen met wedstrijdlopen en dus graag mij tempo terug halen ,
ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen .

graag zou ik een schematje hebben waarbij ik weet hoeveel ik moet lopen en aan welke snelheid op welke dagen , kan elke avond trainen dus daar
moet geen rekening mee gehouden worden ,

Alle tips zijn welkom .

Runner

Re: Opnieuw gaan hardlopen

Bericht door Runner » 17 okt 2017 20:36

Hallo Jeroen, ik zit met ongeveer hetzelfde idee in mijn hoofd. Ik heb en pr. op de 5km van 18:12 en op 10km ca. 38:00. Ik heb het een aantal jaar wat op een lager pitje gezet of zelfs langere periodes niet hard gelopen. Volgens mij maakt het niet veel uit of je veel of hard gaat trainen. Met driemaal in de week moet het kunnen en viermaal zal nog idealer zijn.

In mijn laatste jaar dat ik de pr's liep trainde ik ook regelmatig maar 30 minuten (kern) en hooguit duurlopen van een uur tot een uur en 10 minuten. Ik zorgde voor variatie maar vooral om niet te hard te trainen. Voordeel is dat je eigenlijk zelden vermoeid bent en de grote testen waren de wedstrijden of een testloop eenmaal per maand. Op basis daarvan stelde ik mijn schema bij qua tempo's. Ik zou dan gaan voor eenmaal in de week een duurloop van 60/70 minuten, tweemaal een intervaltraining en nog een keer een heuveltraining of tempoloop.

sjors078

Bericht door sjors078 » 18 okt 2017 09:28

hoi Jeroen,

ik heb hier geen ervaring mee en focus ik me op ultra's, dus laag tempo en de lange adem.
ik probeer 2á3 x de week te trainen met minimaal 1 duurloop van 10+km. (meestal in het weekend)
door de weeks wissel ik af met een langzame loop, snelle loop of interval.

rust is ook belangrijk dus ga zeker niet meer dan 4x de week training, ik denk dat je uit je verleden bekend ben met rek en strek oefeningen en misschien ook wel wat kracht oefeningen.

misschien een leuke test/training om zelf de coopertest te doen? even de app downloaden en 20mtr? uitzetten.
of een tabata, 20 sec helemaal leeg sprinten! en 10 seconden rust, vervolgens omkeren en weer 20 seconden terug en het zelfde punt proberen te halen en weer 10 seocnden rust.
dus eigenlijk een interval van 8x 20sx10s.

vergeet de plezier niet en staar je niet stuk op die getallen!

Hans

Bericht door Hans » 24 okt 2017 19:45

Van een tabata heb ik nog nooit gehoord, lijkt mij wel intensief. Maar inderdaad eerst plezier terug krijgen en dan stapje bij stapje doelen stellen en proberen te verwezenlijken. Veel succes Bienstman!

sjors078

Bericht door sjors078 » 25 okt 2017 07:12

ik heb de tabata bij crossfit ontdekt.
deze training is ontstaan in Japan om het olympisch team te trainen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabata

Plaats reactie