Hulp bij verklaren gekke hartslag

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
RoelP

Hulp bij verklaren gekke hartslag

Bericht door RoelP » 04 mei 2017 22:50

Hi allemaal,

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik loop nu een aantal jaar recreatief en ben sinds een paar maanden op wat meer serieuze basis aan het trainen voor mijn tweede marathon in september.

Hiervoor draag ik nu ook bij iedere training een hartslagmeter en train ik specifiek op hartslagzones (1x interval tot omslagpunt, 1x duurloop D1\D2 en 1x herstelloop D1.

Probleem is dat ik bij mijn duurlopen al heel snel naar een hele hoge hartslag klim (D3). Dit houdt voor een onbepaalde periode aan (laatste keer zelfs 30 min) ook al vertraag ik mijn tempo aanzienlijk. Opeens zakt mijn hartslag vervolgens flink omlaag en kan ik ook weer gaan versnellen terwijl ik wel in de juiste zone blijf.

Ter illustratie: Afgelopen zaterdag liep ik de eerste 6km met een hartslag van 165 een tempo van bijna 07:00 per km. En na die 6km kon ik de daaropvolgende 10 km oplopend versnellen tot een tempo van 05:45 per km met een hartslag van 145..

Hebben jullie hier ervaring mee? Waar denken jullie dat dit aan kan liggen? En belangrijker nog, kan ik hier nog iets aan doen om voor mijn marathontraining zuiverder in de D1/D2 zone te trainen?

Dank alvast voor de reactie(s)

Plaats reactie