meer trainen om sneller te worden?

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Mariska

meer trainen om sneller te worden?

Bericht door Mariska » 14 mar 2016 13:50

Ik ben afgelopen september begonnen met hardlopen via Start to Run bij mijn atletiekvereniging. Inmiddels kan ik een uur non-stop hardlopen, hierbij heb ik een gemiddelde snelheid van 7,5 a 8,0 km per uur. Hoe kan ik mijn snelheid verhogen?
Ik train 2x per week - 1x door de week 's avonds met intervaltrainingen (hierbij haal ik 9,0 a 9,8 km per uur) en 1x in het weekend in de ochtend duurloop (gemiddeld dus zo'n 7,5 a 8,0 km per uur). Eigenlijk is mijn snelheid vanaf het begin dit tempo geweest, misschien zelfs nog iets langzamer, maar ik merk dus nagenoeg geen progressie in mijn snelheid.

Kan ik nu, na zo'n 7 maanden, een keer per week extra trainen? Interval, denk ik dan? Of juist 30 a 45 min korte duurloop op een hogere snelheid dan de duurloop van een uur? Mijn trainers geven aan dat de pezen en gewrichten nog niet gewend zijn aan de belasting en dat ik dus nog een paar maanden genoeg zou moeten hebben aan 2x per week trainen zoals ik nu doe.
Maar ja...ik wil wel graag sneller worden... Hebben jullie tips voor mij?

Hans

Re: meer trainen om sneller te worden?

Bericht door Hans » 14 mar 2016 18:08

Ik zou het advies van de trainers wel proberen te volgen, inclusief start to run heb je nu misschien iets meer dan een half jaar ervaring met hardlopen. Regelmatig blijven trainen maakt jouw pezen en spieren sterker maar overbelasting kan ervoor zorgen dat je zo een aantal weken of zelfs maanden terug gaat in niveau als je een blessure oploopt. Om de snelheid te verbeteren denk ik wel dat intervallen beter zijn dan (korte) duurlopen maar doe ze met mate omdat de belasting op pezen en spieren ook hoger is.

Mariska

Bericht door Mariska » 14 mar 2016 20:37

Oké, dan ga ik vooralsnog door op deze wijze met trainen. Bedankt!

Runner

Bericht door Runner » 19 mar 2016 18:27

Hoi Mariska, hardlopen en progressie maken is soms een kwestie van geduld hebben. Heb je te weinig geduld hoe graag je ook wilt dan kan het zorgen voor overbelasting wat Hans ook al zei. Veel succes in ieder geval.

H.W.

Bericht door H.W. » 06 jan 2017 00:27

De laatste paar honderd meter of kilometer van je hardloopsessie zo snel mogelijk sprinten schijnt ook te helpen om je tempo te verhogen bij je volgende sessie zou je ook kunnen proberen. Bij mij heeft het in ieder geval gewerkt.

Plaats reactie