Hardlopen - Hartslagzones

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Anapie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2018 20:09

Hardlopen - Hartslagzones

Bericht door Anapie » 25 sep 2018 20:24

Hallo allemaal,

Deze week ben ik begonnen met een nieuw trainingsschema en vandaag stond een tempoduur training op het programma.

De volgende serie moest ik twee keer lopen: 5 min. hardlopen > 5 min. rust > 4 min. hardlopen > 5 min. rust > 3 min. hardlopen. De eerste keer moest ik de serie in zone 3 lopen (156 bpm) en de tweede keer moest ik de serie in zone 4 lopen (166 bpm). Het is de eerste keer dat ik loop in hartslagzones en ik vraag mij af wat beter is:
a) Zo snel mogelijk starten totdat je in de hardloopzone zit en dan 'afremmen' om in deze hartslagzone te blijven?
b) Of rustig opbouwen totdat je in de hartslagzone zit en dan dit tempo vasthouden?
Enerzijds voelt optie b 'natuurlijker' aan en voorkomt dit dat ik een jojo-effect krijg. Anderzijds betekent dit dat ik niet de volle 5/4/3 minuten in de juiste hardslagzone loop. (Of moet ik de 'rust' periode gebruiken om mijn hartslag alvast op te bouwen?)

Hopelijk kunnen jullie mij hierover advies geven. Mochten jullie nog meer tips hebben over het lopen in hartslagzones, dan hoor ik dat ook graag!

Groetjes!

Ps. Voor wie geïnteresseerd is in het schema, zie onderstaande link:
https://defensiefit.nl/hardlopen/hardlo ... vorderden/

Gebruikersavatar
sjors078
Berichten: 130
Lid geworden op: 14 aug 2017 11:45

Re: Hardlopen - Hartslagzones

Bericht door sjors078 » 26 sep 2018 10:38

hej,

als ik zo even snel door de link heen lees ligt de focus vooral op hoge intensiteit, hieruit lijkt mij dat het de bedoeling is snel ineen zone te lopen en die dan voor de bepaalde duur vol te houden.
je zou het natuurlijk altijd kunnen vragen aan de bedenkers?

daarin tegen:
hoelang duurt het om een bepaalde zone te halen? het lijkt mij slechts enkele meters?
stel dat je dus een zone 10km/u zal lopen (afhankelijk van je bpm) is het onzin de eerste 30mtr 14kmu te gaan lopen, dan zou 60m 12kmu logischer zijn en dan rustig afzakken naar het juiste tempo zodat je minder dat jojo effect krijg.

zelf heb ik echter nog nooit zo schema gebruikt ;)
run for fun

Plaats reactie