Training van een amateur

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Michiel H.

Training van een amateur

Bericht door Michiel H. » 24 sep 2018 20:36

Hallo allemaal,

Ik ben Michiel, in mijn 14e levensjaar. Ik loop nu al ongeveer een maand of 5, met een vakantie van ongeveer 4 weken er tussen. Nu loop ik 3 km in ca. 15'45. Dit doe ik drie keer in de week. Ik draag speciale hardloopschoenen en een termo shirt onder mijn hardloopshirt. Ik vroeg me af of ik mijn lichaam niet teveel belast op deze manier, gezien ik begrepen heb dat hardlopers op de lange afstand (ik loop niet heel lang, maargoed) vaak lijden aan klachten aan het hart, longen of benen door een slecht trainingsrooster. Is er iemand die mij kan bevestigen of ontkennen dat ik nu een goed rooster heb?

Ma.: rust
Di.: tafeltennis 60 minuten
Wo.: hardlopen 3 km
Do.: tafeltennis 60 minuten
Vr.: hardlopen 3 km
Za.: competitie tafeltennis (ca. 60 minuten totaal)
Zo.: hardlopen 3 km.

Alvast mijn dank voor het antwoord,

Michiel

sjors078

Re: Training van een amateur

Bericht door sjors078 » 25 sep 2018 07:20

Hallo Michiel,

ik denk dat dit grotendeels deels per persoon verschillend is, en natuurlijk de ervaring.
werk je deze belasting langzaam op raakt je lichaam er aan gewend, als je begint met hardlopen loop je toch ook geen 5km in één keer? en niet te denken aan een 10 of marathon.
wat wel een goed idee is, om als je de mogelijkheid heb je hartslag in de gaten te houden (voor een tijdje).
zolang hier geen gekke dingen in tezien zijn en je voelt je oke, zou het toch wel goed moeten zijn?

ik sport ook elke dag, op dinsdag/donderdag op de ateletiek waar we tussen de 14/18km lopen en in het weekend meestal een duurloop (20/40km) of een hardloop evenement.
ben ik niet hardlopen ben ik wel in de fitnes.
daarbij fiets ik elke dag woon/werk 2x10km.

ik heb een tijdje mijn rusthartslag in de gaten gehouden, en ook tijdens het sporten natuurlijk, ook in mijn slaap kwam ik aan mijn rust en had ik geen rare uitschieters.

goed op je voeding letten en naar je lichaam luisteren, en een keertje rust kan zeker geen kwaad!
run for fun

Michiel H.

Re: Training van een amateur

Bericht door Michiel H. » 26 sep 2018 18:09

Hallo Sjors,

Hartelijk bedankt voor het antwoord! Mijn hartslag heb ik in het begin inderdaad gemeten met S-health. Daar is alles goed gegaan, dus ik maak me geen zorgen :-). Nogmaals bedankt voor het antwoord, want op internet kan je niks vinden wat leeftijdsspecifieke zaken betreft.

Mvg,

Michiel

Plaats reactie