Sneller worden

Bespreek hier je trainingen
Plaats reactie
Sander

Sneller worden

Bericht door Sander » 29 aug 2018 15:58

Hallo ik ben Sander, 16 jaar jong, ik loop al drie jaar hard met winterstop (ik weet het... :roll: ) Dit jaar ga ik gewoon door trainen, vind het toch zonde van mijn conditie om in de winter achteruit te gaan en dan in de lente weer een deel op te bouwen. Mijn PR is 23:57 op de 5KM. Ik train tussen de 1 en 3 keer per week en fiets rond de 120 KM per week (fiets hard). Ik wil graag sneller worden op de 5KM maar voor mijn gevoel blijf ik een beetje haken op snelheid. Heeft iemand tips om mijn tijd te verbeteren? moet ik bijvoorbeeld 10KM gaan lopen of bepaalde spieroefeningen? (Ik neem na het sporten zo'n eiwitten proteine shake of hoe dat ook heet en slaap genoeg en doe fysiek werk.
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen groet,

Sander

jorbo95

Re: Sneller worden

Bericht door jorbo95 » 01 sep 2018 18:45

Eey sander,

Ik ben alles behalve een ervaren hardloper, maar ik heb me er wel goed in verdiept. (loop nu 6 maand hard)
Ik ben nu begonnen met de ''souplesse methode'' van klaas lok, dat houdt in 80% intervallen (wel rustige intervallen)
Gisteren heb ik een 10km test voor mij zelf gedaan om te kijken of deze methode werkt, en ja wel super goed voor mij, ik ben in een maand tijd van 40:54, naar 38:48 gegaan, daarbij moet ik zeggen dat ik nog maar 2 weken via deze methode train maar het bevalt mij echt goed, en het is vooral leuk omdat je bijna elke training snelheidswerk hebt. Dus ik zou zeggen investeer €25,- in het boek ''duurloopmisverstand''
En waar ik ook veel sneller ben gaan lopen is door techniek filmpjes te kijken op youtube!

hoop dat je hier wat aan hebt

sjors078

Bericht door sjors078 » 04 sep 2018 07:07

Hallo Sander,

op welke manier train je nu? is dat simpel wel 5km op tempo of doe je ook andere trainingen?
aangezien je ook doet fietsen lijkt mij specifieke kracht oefeningen niet heel veel van meer waarde, af en toe wat rekken en strekken kan daarin tegen nooit kwaad!

ik merk dat mijn tempo de laatste tijd redelijk is verbeterd sinds ik lid ben bij een AV.
hier doen we veel intervallen ed.
ook begint bijna elke training met een fartlek (vaartspel).
run for fun

Sander

Bericht door Sander » 13 sep 2018 19:30

Bedankt jorbo95

Sander

Bericht door Sander » 13 sep 2018 19:31

Hoi Sjors, ik loop 5km op tempo tot nu toe maar ga zo eens een intervaltraining proberen. Wat is een AV eigenlijk?

Runner

Bericht door Runner » 13 sep 2018 23:58

Ik denk dat intervallen wel de basis zijn voor het sneller worden. Denk bijvoorbeeld aan een interval van 6x400m met 400m rust tussendoor. Maar ikzelf liep daarnaast ook vaak 10km als duurloop. Afwisseling en blessurevrij blijven is belangrijk. Loop dan ook niet de tempo's te snel, heb je een middel om je tijd en afstand te meten met bijvoorbeeld smartphone of horloge?
Sander schreef:
13 sep 2018 19:31
Hoi Sjors, ik loop 5km op tempo tot nu toe maar ga zo eens een intervaltraining proberen. Wat is een AV eigenlijk?
AV staat voor atletiek vereniging.

Plaats reactie